PT Journal AU Biegel, R TI Architekt Anselmo Lurago SO Pruzkumy pamatek PY 2004 BP 119 EP 154 VL 11 IS 2 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-200402-0006.php SN 12121487 AB V dobove literature konce 18. a pocatku 19. stoleti je Anselmo Lurago predstaven jako architekt, ktery, ac licen jako znamy a vyznamny, nemel mnoho vlastnich realizaci a dokoncoval hlavne stavby po zesnulem Kilianu Ignaci Dientzenhoferovi. Novodobe badani znacne rozsirilo pocet Luragovych realizaci a pochopitelne ponekud zmenilo uhel pohledu na architektovo misto v kontextu dejin ceske barokni architektury.Behem dvou staleti prosel pohled na Anselma Luraga pozoruhodnou promenou ? z pokracovatele Dientzenhoferova a stavitele palacu nejvyssi slechty se stal typicky predstavitel rokoka v architekture, ktery kladl duraz na hravost a zjemneni vsech prvku; nasledne je objeven jako iluzionisticky mag, aby byl ve finale oznacen za hlavniho strazce velke vrcholne barokni tradice a tedy ? opet - za nejtesnejsiho nasledovnika Kiliana Ignace Dientzenhofera. Je tedy na miste otazka, jak se nam jeho obraz jevi dnes.V celem dile Anselma Luraga muzeme sledovat nekolik zakladnich tendenci, ktere se ruzne prostupuji. Prvnim dulezitym momentem je jeho zajem o prostor, ktery prochazi jeho dilem od pocatku az do konce a ktery lze vysledovat na vetsine jeho staveb. Nejedna se pritom jen o prostor vnitrni, ale i vnejsi, ktery predstavuje stavba v blizkem i dalekem kontextu sveho okoli. Reseni prostorovych otazek nalezame jak u jeho skupiny jednolodnich kostelu s prucelni vezi, tak v horinske kapli, u portiku Cerninskeho palace i v jeho pozdnich drobnych stavbickach v arealu brevnovskeho klastera, kde pozoruhodnym zpusobem ozivuje stezejni vrcholne barokni tema ovalu v architekture.Druhym momentem, ktery s prvnim uzce souvisi, jsou Luragovy prostorotvorne iluze, ktere poprve vystihl a vytecne charakterizoval Ivo Koran. Nejprve se tykaji pouze pusobivych uprav okoli staveb (Lysa nad Labem, Velis), avsak v zaveru Luragovy tvorby zasahnou i do utvareni stavby same (Rabstejn nad Strelou).Treti dulezitou slozkou jeho architektury je prace s architektonickym tvaroslovim. Jako jeden z mala pozdne baroknich architektu dusledne cti klasicke proporce i tvaroslovi architektonickych clanku. V profilaci rims je pro nej charakteristicka masivni predsazena deska s navojovym okapnikem, prutem a vyzlabenym sima na celni strane. Rejstrik architektonickych clanku, ktere na svych stavbach uziva, neni prilis siroky a ukazuje spise zajem o precizovani urcitych temat (radove kompozice, variovane hlavice pilastru, profily hlavnich rims, suprafenestry s prolamovanou rimsou) nez snaho o prejimani nejnovejsich modnich trendu.Prvkem, ktery jiz smeruje ke klasicistnimu utvareni staveb, je naznak adicni skladebnosti jeho nekterych architektur. Zaznamenavame ji u jeho skupiny kostelu s prucelni vezi, kde je stavba sestavena z lodi s presbytarem, k niz jsou po stranach pripojeny sakristie a temer autonomni hmoty dominantniho pruceli, i u architektonicke struktury pruceli palace Goltz ? Kinskych, ktere je v urcitych partiich az mechanicky sestaveno a u nejz ke sjednoceni vedle dominantniho balkonu vyrazne prispiva plasticka rokokova stukatura.Tim se dostavame k patemu momentu, kterym je stukova vyzdoba Luragovych staveb a jeji vztah k celkove strukture architektury. Vedle Luragova vlastniho domu, ktery je velmi jednoduse a levne stukove upraven jako mnoho dalsich domu toho casu v Praze, zde jsou ovsem dve vyjimky, a to vyjimky velice zasadni: kaple v Horine a palac Goltz ? Kinskych. V obou techto pripadech hraje stuk klicovou roli. Zasadni rozdil je vsak ve vztahu tohoto stuku k vlastni architekture stavby. Zatimco v Horine tvori stuk nedilnou soucast architektonicke struktury a neni mozno si jej od stavby odmyslit, na pruceli palace Goltz ? Kinskych je architektonicka struktura zcela autonomni a stuku zde prislusi jen uloha dozdobeni a sjednoceni celku. Typove se pritom jedna o stuky zcela rozdilne, nebot v interieru horinske kaple nenalezame rokaj, ktera je zakladem vyzdoby palace. Zatimco v Horine musel architekt stuk zaclenit do kompozice stavby, na palaci Goltz Kinskych mohl jen nacrtnout reseni a jeho autorsky podil na stuku samem neni nezbytne nutny. Snad i na prani stavebnika zde Lurago uzil bohateho stuku, kteremu pripravil pudu neutralni architekturou.K jedinemu skutecnemu prolnuti architektury a stukove vyzdoby dochazi v horinske kapli. V baroknim Gesamtkunswerku se zde prolina racionalni klidna kompozice architektury, Luraguv prostorovy zajem, klasicka cistota architektonickych prvku i vybaveni a vyzdoba celeho prostoru. V tomto smyslu tvori horinska kaple jakysi svornik jeho dila a zaroven vykon, ktery se v ceskem pozdnim baroku uz nebude nikdy opakovat.Poslednim klicovym rysem Luragovy tvorby je vysoky stupen empatie, se kterou pristupuje k dotvareni jiz existujicich staveb, ktere neprebiji, nybrz doplnuje. To je patrne zejmena na portiku Cerninskeho palace, ktery se mimoradne dobre zaclenil do sloziteho kontextu monumentalni rane barokni fasady.Pri dokoncovani staveb Kiliana Ignace Dientzenhofera projevuje zjevnou pokoru vuci jeho architekture, nebot vsechny stavby vede bez zmeny puvodniho projektu. Je to jiste i tato spolehlivost, ktera z nej spolu s vysokou remeslnou kvalitou jeho staveb ucinila po Dientzenhoferove smrti jednoho z nejznamejsich a nejvytizenejsich prazskych architektu.Na zaver je treba vyslovit se k pripadnym konkretnim inspiracim pro Luragovu tvorbu, o kterych nekteri badatele ve svych pracich uvazovali. Za klicovou byla povazovana jeho skupina jednolodnich kostelu s prucelnich vezi. Navaznost struktury pruceli zminenych kostelu na hradcansky kostel sv. Jana Nepomuckeho byla konstatovana jiz Renatou Petru. Samo zpracovani tohoto rozvrhu u Luraga je vsak odlisne: zatimco u sv. Jana Nepomuckeho ovlada kompozici horizontalni atika, zduraznujici horizontalni linie stavby, dominuje luragovskym kostelum vypjata vez, ktera je ve hmote citelna i v ramci pruceli. Horizontalnimi pasy kladi a soklu rims, ktere dominuji zejmena stavbam ve Vysoke a v Rabstejne, Lurago navazal napriklad na Dientzenhoferuv kostel Panny Marie v Nicove. Brevnovske stavbicky maji velkym okulem a celkovou plasticitou pomerne blizko k risalitu cisarskeho spitalu, ktery Kilian Ignac postavil v letech 1733-38. Jako konkretni predstupen brevnovskych staveb se muze jevit kaple sv. Michala v Kozinci u Holubic z roku 1739, ktera byva rovnez pripisovana Kilianu Ignaci Dientzenhoferovi. Shoda v utvareni exterieru kaple je takova, ze se jevi velmi nepravdepodobne,ze by s ni Lurago nebyl seznamen. Nabizi se rovnez lakava hypoteza, zda kaple neni primo jeho ranym dilem. Tyto souvislosti vsak muze potvrdit ci vyvratit jen dalsi vyzkum.Anselmo Lurago ve svem dile spojil domaci tradici velkeho slohu s anticipaci klasicismu, ktery ovsem prodchl iluzivnimi principy a dal tak vzniknout svebytne variaci, ktera mohla tezko vzniknout jinde nez v pozdne baroknich Cechach. Zaroven byl schopen ozivit synteticke principy vrcholneho baroku, stejne jako nechat v jednom pripade zaznit strunam ciste rokokovym. Diky teto pluralite, ktera se vsak nerozpada do ruznobeznych smeru, je Anselmo Lurago ojedinelou postavou ceske pozdne barokni architektury, ktera vytvorila preklenovaci oblouk mezi generacemi pozdniho baroka a ranneho klasicismu. Lze vsak rici, ze pri vsi pluralite tendenci ve svem dile stoji jeste pomerne pevne na strane baroka. Neni proto tak uplne nadnesene oznacit jej za mozna posledniho z velkych baroknich tvurcu v Cechach. ER