PT Journal AU Vojtechovsky, J Skrabalova, A Rihova, V TI Restauratorsky pruzkum a zasah na mozaice Panny Marie Ruzencove na pruceli klasterni budovy kongregace Petrinu v Ceskych Budejovicich SO Pruzkumy pamatek PY 2020 BP 129 EP 142 VL 27 IS 1 DI 10.56112/pp.2020.1.10 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-202001-0010.php DE mozaika - Panna Marie Ruzencova - Ceske Budejovice - restauratorsky pruzkum - umeleckohistoricky pruzkum - prirodovedny pruzkum - beuronsky styl - Viktor Foerster - Jaroslav Pantaleon Major - Desiderius Lenz SN 12121487 AB Sklenena mozaika na pruceli klasterni budovy Kongregace bratri Nejsvetejsi Svatosti v Ceskych Budejovicich vznikla mezi lety 1903-1904 a je dilem prvniho ceskeho mozaikare Viktora Foerstera. Navrh mozaiky provedl benediktinsky umelec Jaroslav Pantaleon Major za prispeni slavneho nemeckeho umelce a benediktinskeho mnicha Desideria Lenze, jenz je povazovan za jednoho ze zakladatelu beuronskeho umeni. Mozaikova vyzdoba je take provedena v beuronskem duchu a koresponduje tak s nastennymi malbami v interieru kostela, jenz je situovan za budovou kongregace.Podnetem pro provedeni zakladniho ohledani mozaiky v roce 2016 byl jeji neuspokojivy stav. Na mozaikove vyzdobe se vyskytovala poskozeni zejmena ve forme otevrenych defektu s odhalenou osazovaci maltou, ktera vznikla odpadnutim mozaikovych kostek. Nejprve byly provedeny vstupni restauratorske, umeleckohistoricke a prirodovedne pruzkumy, jejichz vysledky byly doplnovany v prubehu restaurovani. Bylo zjisteno, ze cast mozaikove vyzdoby vznikla v ramci studijni cesty Viktora Foerstera a Pantaleona Majora do italskeho benediktinskeho klastera v Monte Cassinu, odkud byla dovezena v podobe prenosnych panelu. Zbytek vyzdoby vznikal jiz na miste, a to ve spolupraci Viktora Foerstera a clenu Kongregace bratri Nejsvetejsi Svatosti. Mozaika, sestavovana z italskeho materialu, byla skladana v atelieru a nasledne osazovana do malty, jez mela, podle vysledku prirodovedneho pruzkumu, vysoky podil organicke slozky (zrejme lneneho oleje). Prave vysoky podil organicke slozky je zrejme duvodem vetsiny poskozeni mozaiky.Na zaklade provedenych pruzkumu byl vypracovan navrh restauratorskeho zakroku. V ramci koncepce bylo dohodnuto, ze prestoze k poskozeni mozaiky dochazi zejmena vlivem charakteru originalni osazovaci omitky, zasahy zahrnujici jeji vymenu budou omezeny pouze na nejkriticteji ohrozena mista. Duvodem takoveho postupu bylo zejmena zachovani puvodni podstaty prvni mozaiky na nasem uzemi provedene ceskym mozaikarem. Pote bylo pristoupeno k samotnemu restauratorskemu zasahu, jenz zahrnoval zejmena cisteni, snimani a znovuosazani ohrozenych partii, stejne jako doplneni chybejicich mist sklenenymi mozaikovymi kostkami italskeho puvodu. ER