PT Journal AU Korcakova, V TI Ikonograficky program pohrebni zamecke kaple Vsech svatych v Telci SO Pruzkumy pamatek PY 2001 BP 21 EP 36 VL 8 IS 1 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-200101-0003.php SN 12121487 AB Studie Veroniky Korcakove shrnuje vysledky diplomove prace, venovane interpretaci renesancni kaple Vsech svatych v zamku Telci. Autorka v tomto prispevku publikovala podrobny vyklad interierove vyzdoby stukove a malirske z jednoho mozneho uhlu pohledu jako je rozbor ikonografickeho programu, opreny o dilo samotne a z neho nasledne vyvozenou ikonologickou interpretaci. Pri svem vykladu se snazi dohledat vyznamy, ktere rozvijela renesancni kultura a novoplatonska filosofie, jejiz myslenky k slechtickym vrstvam formou hlubsiho studia i urcite mody prichazely z Italie. Objednavatel, a jak vyplyva z rozboru temat vyzdoby, take tvurce ikonografickeho programu, pan Zacharias z Hradce (1527 - 1589), mel totiz moznost obeznamit se s italskym umenim pri sve ceste do severni Italie roku 1551. Vyprava ceske a rakouske slechty k uvitani nove voleneho cisare Maxmiliana a jeho manzelky Marie Spanelske vyznamne zapusobila nejen na pana Zachariase, ale take na ostatni predstavitele ceske slechty, kteri se ji zucastnili. Jmenujme alespon Petra Voka z Rozmberka, Jaroslava Smirickeho ze Smiric a Vratislava z Pernstejna.Pan Zacharias z Hradce nejvyssi moravsky hejtman, uzce sprizneny s ceskym rozmberskym rodem, pod vlivem nove vlasske kultury na pocatku osmdesatych let 16. stoleti vytvoril zcela osobitou a na nasem uzemi ojedinelou pamatku funeralniho umeni. Jeho predstavy a myslenky zrealizovali na pocatku osmdesatych let 16. stoleti v rozmberskem okruhu dobre znami umelci - architekt Baldassare Maggi, stukater Antonio Melani za ucasti nejmene dvou dalsich pomocniku a malir, patrne Raimund Paul, za asistence dalsiho blize neznameho malire s monogramem S. K.Podrobny rozbor temat stukove vyzdoby prokazal autorsky prinos pana Zachariase. Na misto bezneho novozakonniho nametu totiz zvolil do dvou hlavnich kartusi na klenbe v lodi starozakonni temata: Ezechielovo videni suchych kosti (Ezechiel 37, 1-10) a pribeh o Krali Ezechiasi, jeho nemoci a uzdraveni prorokem Izaiasem (2. kn. Kral. 20,1-11), ktery byl drive v odborne literature urcovan jako Vzkriseni Lazara. Autorka se dale pokusila o interpretaci alegorickych postav peti ctnosti (ve treti velke kartusi v lodi, v kartusich a nad segmentem v zaveru kaple). Domniva se, ze pri jejich vyberu cerpal objednavatel z dobovych ikonologickych prirucek. Na zaklade srovnani alegorickych postav v telcske kapli s predlohami Ripovy Ikonologie z roku 1593 je urcila jako tri krestanske ctnosti: Lasku (Charitas), Nadeji (Spes) a Viru (Fides). Sestavu ctnosti doplnuji alegoricke postavy Hojnosti (Abondanza) a Moudrosti (Sapientia), zduraznujici stavebnikovy osobni priority.Ve vykladu malirske vyzdoby rollwerkovych kartusi s hudebnicemi a andely a groteskovych maleb s hermami se autorka odvolava na obdobny priklad ve vyzdobe pohrebni kaple Strozziu ve florentskem kostele Santa Maria Novella od Filippina Lippiho z pocatku 16. stoleti. Ve vyzdobe obou kapli se objevuji stejna temata tri teologickych ctnosti. Pod andely smrti s lebkami v kapli Strozziu jsou namalovany postavy spanilych Muz s putti, kteri drzi s anticke hudebni nastroje. To ji vede k myslence interpretovat hudebnice v Telci jako Muzy - Apollonovy druzky, patronky umeni, ktere podle Platonovy teorie mely provazet duse na ceste do posmrtneho zivota. Vedle groteskovych maleb s hermami - dionyskych motivu, ktere ocistovaly lidske duse, navic nabyvaji dalsiho smyslu - harmonickeho vyvazeni tohoto sepulkralniho prostoru. Muzy - Euterpe, Erato, Terpsichore a Polymnie, hrajici na dobove renesancni nastroje spolecne s andelskymi trubaci v rollwerkovych kartusich na triumfalnim oblouku a na klenbe presbyteria podle dobovych teorii personifikuji hudbu nastrojovou svetskou (musica instrumentalis) a hudbu vokalni nadpozemskou (musica mundana), ktera duse pozveda do vyssich sfer a dava jim zakouset blizkost Boha. ER