PT Journal AU Mlcak, L TI K ikonografii barokni umelecke vyzdoby premonstratske kanonie na Hradisku u Olomouce SO Pruzkumy pamatek PY 2002 BP 3 EP 30 VL 9 IS 1 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-200201-0002.php SN 12121487 AB Premonstratska kanonie na Hradisku u Olomouce patri k nejvyznamnejsim baroknim komplexum ve stredni Evrope. Hrala take vyznamnou roli v cirkevnich a kulturnich dejinach Olomouce i Moravy. Po skonceni tricetilete valky se klaster nalezal v troskach. Jeho obnovu zahajil opat Fridrich Schinalius (1647-1653), ktery shromazdil valkou rozptylene konventualy v narychlo opravenem provizoriu. Rekonstrukci klastera na cas zkomplikovalo prohlaseni Olomouce pevnostnim mestem. Opat proto uvazoval o preneseni kanonie k marianske poutni kapli na Svatem Kopecku.Rekonstrukci kanonie zahajil opat Tomas Olsansky (1652-1666) budovanim konventniho kostela. Zakladni kamen k nemu polozil 8. kvetna 1659. Prvni mse v nem byla celebrovana uz 11. prosince 1661. K jizni strane pruceli byla pripojena hranolova vez, dokoncena v roce 1666.V letech 1674-1675 za opata Alexeje Worstia (1671-1679) byl puvodni kratky mnissky chor prodlouzen o sanktuarium, vyzdoben freskami, doplnen o nove oltare a na vychodni strane opatren monumentalnim volutovym stitem. Autorem techto stavebnich uprav byl architekt Giovanni Pietro Tencalla (1629-1702), ktereho premonstratum doporucil olomoucky biskup.Prichodem Giovanni Pietra Tencally doslo v zatim provizorni rekonstrukci kanonie k zasadnimu obratu a k vypracovani velkoryseho projektu barokni obnovy, realizovane s dilcimi korekturami od roku 1686 opatem Norbertem Zeleckym z Pocenic (1679-1709) a jeho nastupci.Druhou osobnosti, ktera vyznamne zasahla do rane barokni podoby kanonie byl olomoucky malir Antonin Lublinsky (1636-1690), ktery byl duvernym umeleckym radcem olomouckeho biskupa. Lublinsky byl v primem kontaktu s radou vyznamnych soudobych umelcu a nove slohove podnety siril i prostrednictvim sve bohate knihovny a rozsahle sbirky kreseb.Za Lublinskeho ucasti byla realizovana vnitrni vyzdoba konventniho kostela, na niz se podilel ikonografickymi koncepty a obrazy na bocnich oltarich. Zprostredkoval take vznik pruzkumem zjistenych fresek na klenbe kostela od Giussepe Bragaglii.Dalsi etapa rane barokni vyzdoby kanonie, jejiz ikonografie je v clanku podrobne rozebirana, je spojena s budovanim rane barokniho konventu. Zakladni kamen k nemu polozil opat Norbert Zelecky z Pocenic 26. cervna 1686. Vystavba byla zahajena severne od konventniho kostela a uz v roce 1691 dospela po refektar. V teto prvni etape vystavby byly postaveny vsechny nejdulezitejsi casti konventu, pocinaje jeho hlavnim "Andelskym" schodistem, ambitem, kapitulni kapli Panny Marie Snezne, prevorstvim a refektarem. V ramci teto casti konventu mela byt postavena i knihovna, kterou Tencalla puvodne situoval nad refektar.Urcujicimi osobnostmi ikonografie umelecke vyzdoby rane barokniho konventu byli opat Norbert Zelecky, prevor Bernard Wancke, klasterni malir a konventual Dionys Strauss, zak Antonina Lublinskeho, a severoitalsky sochar Baldassare Fontana (1661-1733), ktereho pozval na Moravu v roce 1688 olomoucky biskup Karel Lichtenstejn-Kastelkorn. Budovani konventu zavrsila na prelomu 17. a 18. stoleti stavba hlavni veze a kridla s knihovnou, jejiz umelecka vyzdoba ma pozoruhodnou ikonografii s nametem Adorace Nejsvetejsiho jmena Jezis.Starou prelaturu kanonie znicil v roce 1705 pozar. Vypukl 31. rijna v sousednim hospodarskem dvore. Spolu s vybavenim prelatury byla znicena i velmi cenna sbirka obrazu, odkazana premonstratum olomouckym sveticim biskupem Ferdinandem hrabetem Schroffelem ze Schroffenheimu v roce 1702. Zamerem na zboreni stare a postaveni nove prelatury se zabyval uz opat Norbert Zelecky. Nova prelatura mela byt soucasti velkoryse resene novostavby rane barokniho klastera, jehoz koncept vypracoval Giovanni Pietro Tencalla. Zakladni kamen k ni ale polozil az opat Robert Sancius 17. kvetna 1726. Stavbu vedl stavitel Karel Reina a po nem kratce Wolfgang Reich. Cela prelatura, jejiz soucasti byl monumentalni Slavnostni sal i nova centralni kaple sv. Stepana, byla i s hlavni vnitrni vyzdobou dokoncena v roce 1741 za opata Norberta Umlaufa (1732-1741). Stavitele posledni etapy stavebnich praci prameny neuvadeji.Soubezne s postupem stavby byla realizovana i vnitrni vyzdoba, na niz se podilela rada vyznamnych maliru a socharu, mezi jinymi i Daniel Gran a Paul Troger. Na nadvori prelatury byla postavena kasna s figuralni vyzdobou. Zajimavou socharskou vyzdobu ma krome interieru take monumentalni pruceli prelatury. Vetsinou pozdeji rozptylena, byla socharska vyzdoba z okoli klastera.Velka pozornost byla venovana rovnez interieru kaple sv. Stepana, ktery byl vybaven tremi oltari a varhanami. Po zruseni kanonie byla kaple upravena na farni kostel. Nejvice frekventovanym motivem ikonografie vyzdoby prelatury nebyla proti ocekavani Panna Marie, ale zakladatel radu sv. Norbert, coz mimo jine asi souviselo s tim, ze svetec byl osobnim patronem obou stavebniku prelatury, opata Norberta Sancia (1721-1732) i opata Norberta Umlaufa (1732-1741). ER