PT Journal AU Suchomel, M Zahradnik, P TI Archivni prameny o socharske tvorbe Jana Hajka SO Pruzkumy pamatek PY 2003 BP 3 EP 46 VL 10 IS 1 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-200301-0002.php SN 12121487 AB Ze vsech socharskych nasledovniku kosmonoskych Jelinku vime dnes nejvice o Janu Hajkovi (kolem 1734 - 1796), jehoz socharska dilna sidlila v Mnichove Hradisti/Munchengratz. Ke znamym pramennym zpravam a k predchozim statim v odborne literature, tykajicim se Hajkovy socharske tvorby i biografie, pribyly nove, dosud nepublikovane fakticke poznatky, ktere umoznuji verohodnejsi, spravedlivejsi i detailnejsi oceneni Hajkovy vytvarne osobnosti v severoceske regionalni oblasti.V archivnich pramenech byly nalezeny dalsi lokality, kam mnichovohradistska dilna Jana Hajka dodala oltare, kazatelny, tabernakly, krtitelnice, bohate ornamentalne zdobene ramy a mnozstvi figuralnich rezbarskych del. Predevsim to plati o rezbarskych pracich provedenych v kostelech sv. Vita v Prichovicich, Navstiveni Panny Marie v Bozkove, sv. Vavrince ve Vsi/Wiese, Nanebevzeti Panny Marie v Oseku u Sobotky, sv. Prokopa v Libosovicich, sv. Mikulase v Lomnici nad Popelkou, sv. Prokopa v Nove Vsi nad Popelkou, Nejsvetejsi Trojice v Ceskem Dubu/Bohmisch Aicha, sv. Linharta v Hlavicich a sv. Jakuba v Mnichove Hradisti/Munchengratz.Z techto novych pramennych zprav bylo mozno potom umeleckohistorickym rozborem odvodit dalsi hajkovska socharska dila v kostelech Navstiveni Panny Marie v Bozkove, sv. Jana Nepomuckeho v Bukovne, Povyseni sv. Krize v Bele pod Bezdezem/Weisswasser, sv. Vaclava v Dolni Krupe, sv. Mari Magdaleny v Sobotce a sv. Mari Magdaleny v Benatkach nad Jizerou.Nove jsme poznali take Hajkovy kresebne navrhy ramovych oltaru pro interiery veskeho a lomnickeho kostela.Umeleckohistoricky rozbor a hodnoceni Hajkovy socharske tvorby znacne ztezuje nekolik protikladnych, kontrastnich, rozporuplnych charakteristickych vlastnosti jeho skulpturalnich praci. Za principialni vlastnost socharskych del vychazejicich z mnichovohradistske dilny povazujeme ruznorodost vytvarnych projevu, modelacnich i rukopisnych pojednani drevorezeb. Pri porovnavani jeho figuralnich socharskych del se s tim setkavame na kazdem kroku. Pusobi to takovym dojmem, jako by si Jan Hajek v protikladu k Jelinkum, z jejichz obsahle socharske tvorby temer cely zivot cerpal pouceni a inspiraci, nevytvoril zcela sverazny, vyhraneny, osobity styl vytvarneho vyjadreni, ktery by i bez signatury a pramennych informaci na prvy pohled urcoval provenienci umeleckeho dila v jeho atelieru.S tim ovsem jeste souvisi jedna neprizniva, negativni vlastnost Hajkovy tvorby, totiz kolisava, nestejna umelecka hodnota a kvalitativni vyse jednotlivych vytvarnych del vychazejicich z mnichovohradistske dilny. Tato kvalitativni nevyvazenost celkove dilenske produkce neni ovsem nic tak neobvykleho a je v 18. stoleti pusobena prave kolektivni vytvarnou tvorbou, dilenskym zpracovanim jednotlivych figuralnich umeleckych del. Na druhe strane nelze ani Janu Hajkovi uprit invencne bohatejsi, mistrovska rezbarska dila, jak jsme se s nimi seznamili v kostelech v Prichovicich, Bozkove, Jermanicich/Hermannstal, Oseku, Bautzenu, v Dzialoszynu/Konigshain, Ostritz a Hejnicich/Haindorf.A jsou tu jeste dva charakteristicke znaky Hajkovy tvorby, ktere jeho socharskou cinnost odlisuji od socharske produkce kosmonoske jelinkovske dilny. Jan Hajek se umelecky projevuje predevsim jako rezbar, mnohem mene pak jak kamenosochar. Rozdil mezi rezbarskymi a kamenosocharskymi dily Jana Hajka je natolik propastny, ze vede k domnence o ruznem autorstvi, a tedy k otazce kamenosocharskeho spolupracovnika. Dalsim sveraznym rysem hajkovske produkce je postupna slohova promenlivost Hajkovych umeleckych del od barokniho socharskeho radikalismu pres rokokovy dekorativismus ke klasicismu a k tvaroslovi a typice ceskeho empiru.Nicmene Jan Hajek, pokud hodnotime jeho socharske dilo jako celek, si nasi pozornost i uctu zasluhuje, a to koneckoncu nejenom jako vyrazna regionalni vytvarna osobnost, ale take pro svoje cesstvi, narodni a humanni citeni, kterym zrejme byli ovlivneni, jak ukazuji prameny, jeho vzdelani, erudovani synove, jak dokazuji nove objevene fakticke zpravy, doplnujici Hajkovu biografii a prinasejici v neposledni rade i zakladni umelcova zivotopisna data. ER