PT Journal AU Zapalkova, E TI Renesancni malby v jiznim a zapadnim kridle zamku v Kostelci nad Cernymi lesy SO Pruzkumy pamatek PY 2005 BP 170 EP 177 VL 12 IS 2 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-200502-0009.php SN 12121487 AB Pri generalni rekonstrukci jizniho a zapadniho kridla zamku v Kostelci nad Cernymi lesy (okres Kolin), ktera probihala v letech 2000-2002, byly odhaleny renesancni nastenne malby, ktere znacne obohatily nase znalosti o vyvoji zamku v 16. a zacatku 17. stoleti. Nalezy lze zhruba rozdelit do ctyr souboru, pricemz prvni z nich obsahuje nalez dvou fragmentu chiaroscurove malby. Mensi z nich, cca 30 cm vysoky, byl objeven na jiznim pruceli zamku, druhy pak, majici cca 250 cm na delku a znazornujici arkadovy oblouk, byl nalezen v interieru jedne z mistnosti prvniho patra zapadniho kridla. Jak z rozboru stavebnehistorickych souvislosti stavby vyplynulo, v obou pripadech se zrejme jedna o malovanou architekturu, v pripade arkadoveho oblouku jde dokonce o ukazku rane renesancni malby iluzivni architektury z poloviny 16. stoleti, navic z dvorskeho okruhu.Druhy soubor maleb byl odhalen na klenbe loggie v prvnim patre jizniho kridla zamku. Valena klenba s lunetami byla vyzdobena festonovymi pasy zeleneho vavrinu se stuhou a ovocem, monochromnimi sedymi pasy s naznakem vejcovce a snitkami vetvicek. Vzhledem k tomu, ze obdobny vyzdobny system se naleza ve zdejsi zamecke kapli sv. Vojtecha a prilehle sini, lze i nalezenou vyzdobu loggie shodne datovat do prelomu sedesatych a sedmdesatych let 16. stoleti. Treti soubor, co do rozmanitosti nejobjemnejsi, jsou nastenne malby objevene pri sanaci podlah v nepristupnem prostoru mezi prvnim a druhym patrem jizniho kridla. Podstropni vlysove malby zde zobrazuji krajinne a architektonicke motivy s figuralni a zvireci stafazi, zasazene do ramce chiaroscurovych horizontalnich pasu a vertikalnich pilastru, v miste nasazeni hlavic pilastru s patrnymi andely (putti) v pozici atlantu, ilusivne vynasejicimi konzoly stropniho podhledu. Pri patrani po jejich puvodu, respektive po puvodu jejich moznych predloh se objevilo voditko v podobe lavirovane perokresby z obdobi kolem roku 1604, jehoz autorem je Pieter Stevens krajinar puvodem z Mecheln. Perokresba zobrazuje Prazsky hrad s Prasnym mostem, Micovnou a Belvederem a pri hlubsim zkoumani nebylo mozne si nevsimnout napadne shody motivu a zpusobu komponovani celku se dvema kosteleckymi, spolu sousedicimi krajinnymi vyjevy. Ctvrty soubor maleb byl objeven taktez pri sanaci podlah v nepristupnem prostoru mezi prvnim a druhym patrem zapadniho kridla, tentokrat vsak slo o podstropni malby dekorativniho razu, v provedeni sedeho chiaroscura. Malba v podobe kresebne rustiky bezi dokola mistnostmi a na dvou mistech je obohacena o motiv dvou volut a ovocneho zatisi. Uvedenymi nalezy se nam podarilo prohloubit znalosti o stavbe same a take doplnit ceskou renesancni malbu o dalsi priklady. Vyplyva z nich, ze rane renesancni, jedno ci dvoukridly objekt kosteleckeho zamku byl opatren malovanou architekturou, v sedmdesatych letech 16. stoleti zde pusobila malirska dilna, ktera vyzdobila kapli sv.Vojtecha a loggii jizniho kridla a na prelomu 16. a 17. stoleti byly, tez diky poznatkum clanku A. Nachtmannove, nektere reprezentativni pokoje prvniho patra opatreny narocnou vyzdobou, ktera kombinovala nastennou krajinomalbu s tapetami, koberci a obrazy, misty to cele vsazene do ramce malovaneho pilastroveho radu, vrcholiciho kazetovym stropem. ER