PT Journal AU Suchomel, M TI Promeny kamenosocharskych umeleckych del zpusobovane klimatickymi zasahy (Tempus silices et adamanta terit) SO Pruzkumy pamatek PY 2005 BP 191 EP 208 VL 12 IS 2 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-200502-0012.php SN 12121487 AB Pri posuzovani zmen, ktere pozorujeme na kamenosocharskych pamatkach, se setkavame predevsim se dvema zasadne se od sebe lisicimi puvodci: faktorem prirodnim a lidskym. Zasadni protiklad obou cinitelu spociva v prve rade v jejich vztahu, pomeru k tak zvane patine stari. Zatimco klimaticke vlivy patri k cinitelum participujicim na jejim vytvareni, zasahy mnohych oprav ji vetsinou do jiste miry poskozuji ci dokonce zcela nici. Metamorfozami socharskych pamatek vzniklymi behem oprav a restaurovani se zabyvaly predchozi autorovy stati. Tato uvaha venuje pozornost prirodnim zasahum do dochovane miry puvodnosti kamenosocharskych originalu. Na rade konkretnich prikladu odhaluje defekty zpusobene klimatickymi vlivy. Prinasi radu umeleckohistorickych pruzkumu jednotlivych kamenosocharskych pamatek doprovazenych fotografickou dokumentaci (s radou unikatnich, historicky cennych snimku).Stat dale upozornuje na skutecnost, ze klimaticke zasahy se na jednotlivych socharskych originalech projevuji zcela individualne a naprosto rozdilne. Je to pochopitelne. Kazde umelecke dilo je svym zpusobem individuum a odolava teto abrazivni cinnosti zcela osobite. Pokud se cinnost klimatickych vlivu omezi pouze na melke, nevyrazne, temer nepoznatelne opracovani povrchu kamenosocharske umelecke pamatky, pak muze dojit k zasadnimu klamu, ktery v nas vzbuzuje dojem, ze se s historickym originalem stale nic tak katastrofalniho nedeje. Socha je prece celistva, identifikovatelna po strance ikonograficke, kompozicni, zdaleka jeste neztratila vlastni identitu, ma hlavu, telo, ruce, nohy i odev, Tento klam ovsem muze oddalit vcasne zabezpeceni pamatky pred katastrofou, progresivni korozi a rozpadem.Nesmime totiz zapominat, ze pusobnost klimatickych vlivu nelze exaktne oddelit od dalsich faktoru zranujicich puvodni vytvarnou hmotu, to znamena kamenne bloky (v nasem pripade vetsinou piskovcove). Zasadni roli, pokud se tyka zivotnosti, trvanlivosti a odolnosti tu hraje take druh a kvalita zvoleneho vytvarneho materialu. Na volbe lomu a vyberu kamennych bloku zalezi pristi neproblematicka, zdrava a dlouhodoba existence socharske pamatky a tim i snadnost ci naopak obtiznost zasazeni bloku erozi, povetrnostnimi zivly. Na zdravotni dispozici kamene zalezi, co klimatickym vlivum a dotekum dovoli, ci nedovoli.Klimaticke zasahy patri k faktorum, ktere se podileji na vytvareni tak zvane patiny stari na kamenosocharskych pamatkach zustavajicich in situ v exterieru. Ke znakum patiny stari pocitame nejenom klimatickymi vlivy pretvoreny povrchovy relief statui, ale take ruzne praskliny a pukliny a barevne i strukturalni zmeny povrchoveho reliefu kamennych bloku a pochopitelne i dalsi defekty postihujici starnouci vytvarny material. Za patinu stari muzeme ve vybranych pripadech povazovat i nektere druhy znecisteni povrchu statui. Patina stari muze mit nescislne mnozstvi podob a je tudiz nedefinovatelna. Nic vsak necharakterizuje patinu stari lepe nez nenapadny, melky povrchovy relief vytvoreny dlouhodobym pusobenim klimatickych doteku a zasahu. A je to patina stari, ktera pohledove dela pamatku pamatkou. Pokud patinu zahubime, pamatka ztrati svuj charakteristicky rys, prijde o cast sve identity. ER