PT Journal AU Royt, J Hamsikova, D Hamsikova, R Cepelak, J TI Stredoveke nastenne malby v kostele Povyseni sv. Krize ve Vrbne u Melnika SO Pruzkumy pamatek PY 2006 BP 98 EP 111 VL 13 IS 2 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-200602-0006.php SN 12121487 AB Nove odkryte nastenne malby v presbytari kostela sv. Krize ve Vrbne u Melnika nalezi do stejne stylove vrstvy jako malby v Libisi, v Uhlirskych Janovicich, ve Strasicich ci ve Slavetine a lze je datovat do doby kolem roku 1390. Za donatory maleb je mozne hypoteticky povazovat Mlecky z Vrbna, jejichz kamenny erb se znamenim husy se prakticky nachazi nad puvodnim vstupnim portalem v jizni stene chramove lodi ve Vrbne, coz poukazuje na velmi privatni vztah rodu Mlecku ke kostelu. Prislusnici tohoto rodu byli s nejvetsi pravdepodobnosti patrony kostela, mezi jejichz patronatni prava a povinnosti by patrilo i financovani vyzdoby patronatniho chramu. Otazkou je zde kostel slouzil take jako pohrebiste Mlecku, to se vsak zatim nepodarilo prokazat. Otevrena zustava i otazka kdo urcil jaka bude tematika vyzdoby kostela, zda donatori ci duchovni spravci kostela. Volba tematiky nastennych maleb v presbytari kostela ? christologicky cyklus s akcentem na scenu Ukrizovani, je s ohledem k jeho zasveceni sv. Krizi logicka. Vzhledem k tomu, ze duchovni spravu obstaravali krizovnici s cervenou hvezdou, coz byl rad jenz nebyl netecny k umeleckym dilum (viz napr. iluminace v Breviri krizovnickeho velmistra Lva), je velmi pravdepodobne, ze ideovy koncept maleb mohl vytvorit nektery z prislusniku tehdy spitalniho radu. Prestoze malby nemaji dvorsky charakter jako napriklad nastenna vyzdoba v nedaleke Libisi, presto nekterymi svymi komponentami a prvky (syte cervene pozadi, expresivni podani podkresby) reflektuji soudobe tvurci proudy (krasny styl) a svoji ikonografii (umisteni posledni vecere na tabernaklem a zdurazneni kalicha) reaguji na dobove teologicke disputace o eucharistii konane zejmena na pude prazske Karlovy univerzity. ER