PT Journal AU Faktor, O TI Nove objevene pozdne goticke nastenne malby v presbytari kostela sv. Jakuba Vetsiho v Prachaticich SO Pruzkumy pamatek PY 2010 BP 121 EP 138 VL 17 IS 1 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-201001-0008.php SN 12121487 AB Od roku 2007 do roku 2009 probihalo na severni a jizni stene uvnitr presbytare kostela sv. Jakuba Vetsiho v Prachaticich odkryvani a nasledne restaurovani stredovekych maleb. Objevene malby na severni strane predstavuji kolekci samostatnych obrazu z obdobi od zhruba 40. let 15. stoleti do pocatku stoleti nasledujiciho. Nejstarsi je kompozice se sv. Jeronymem a lvem a sousedni vyjev s postavou v iluzivni architekture (Luno Abrahamovo?). Na scene se sv. Jeronymem je mozno shledat vazbu ke knizni malbe konce 14. stoleti v podobe hradu v pozadi, ale na druhou stranu rovnez pravdepodobny vliv mladsich drevorezu, projevujici se v tvrde kresbe a stylizaci. Vyjev je tak mozno polozit do 40. - 50 let 15. stoleti, kdy se drevorezy jiz staly inspiracnim zdrojem umelcu. Zaroven v uvedene dobe se po husitskych valkach znovu rozebehla stavebni aktivita na kostele sv. Jakuba.Neprilis kvalitni votivni obraz madony s Jeziskem a donatorem vznikl zrejme v 60. - 80. letech 15. stoleti. K obrazu sv. Veroniky a sv. Vaclava je mozno vztahnout letopocet 1513, fragmentarne zachovany vedle Vaclavovy postavy. Ke knizeti se pridruzuji jeste rodove znaky a zvecnena jmena pravdepodobnych objednavatelu malby. Tyto dva obrazy se vyznacuji rustikalnim projevem korespondujicim s Leviathanem a postavickami dablu s hrisniky na protejsim jiznim osteni vitezneho oblouku. To by svedcilo pro jednoho autora. Zbyle postavicky na zobrazeni Pekla na jizni stene vytvoril evidentne jiny malir. Zajimavym motivem na scene Pekla je k Deesis kracejici muz, jenz drzi list asi s odpustky ci vyctem hrichu (?). Ostatni vyjevy na jizni stene je mozno na zaklade formalni analyzy vrocit do 50. - 70. let 15. stoleti, mozna i primo k roku 1468, kdy byl kostel opravovan. Vedle sebe tu jsou serazeny Martyrium sv. Sebestiana, votivni obraz s madonou, malym Kristem, sv. Barborou a sv. Katerinou, ktere adoruje donator ve zbroji, a na zaver Deesis, sousedici s patrne mladsim zobrazenim Pekla. Obrazy jsou od sebe oddeleny zelenymi akantovymi bordurami, pozadi jsou vzorkovana malovanymi rozvilinami i sablonovymi akantoidy. U nekterych vyjevu tusime graficke predlohy. Malby byly misty vyrazne retusovany. ER