PT Journal AU Dienstbier, J Faktor, O Royt, J TI Stredoveke nastenne malby v suterenu broumovske fary SO Pruzkumy pamatek PY 2015 BP 3 EP 18 VL 22 IS 2 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-201502-0002.php SN 12121487 AB Soubor prispevku se venuje nove restaurovanym malbam v suterenu dnesni fary pri dekanskem kostele v Broumove (okres Nachod) a kontextu jejich dochovani. Text Jiriho Slavika (exkurz 1) se zameril na stavebni dejiny budovy nekdejsiho karneru (ci hrbitovni kaple?), ktery se pozdeji stal soucasti domu zvonika, dnesni fary. Autor pritom sleduje souvislosti s blizkym kostelem, hrbitovem i hradbami mesta, jichz byl objekt soucasti. Pozornost je dale venovana okolnostem objevu maleb v roce 1967 a prvnim snaham o jejich restaurovani. Stat restauratoru Pavla Padeveta a Miroslava Krizka (exkurz 2) popisuje dve nedavno probehle etapy restaurovani, ktere konecne prinesly konzervaci teto pamatky. Restauratori si vsimaji technickych charakteristik stredoveke malby (slozeni omitky a jeji hrube, nepravidelne provedeni), jejich poskozeni, i stop po prvnim nedokoncenem restaurovani v 70. letech 20. stoleti. Poznatky restauratoru doplnuje stat Petra Glasera a Zdenka Marka (exkurz 3), ktera prinasi informace o unikatni dokumentaci maleb pomoci multisnimkove fotografie ve vice spektrech (multispectral and hyperspectral imaging technologies) vcetne vyuziti laseroveho skenovani v intenzite (LSI, laser scanning intenzity). Za pomoci udaju z laseroveho skenovani pak autori sestavili 3D model povrchu sten umoznujici dokumentovat stav maleb v prostoru vcetne veskerych nerovnosti (hypsometrie). Diky vyuziti snimku z ruznych spekter svetla tak lze dojit k radove lepsi interpretaci poskozeneho celku. Jakkoli zustala bohuzel dokumentace broumovskych maleb nedokoncena, presvedcive vysledky, ktere prinesla, lze aplikovat na dalsi pamatky podobneho druhu. Podklady shromazdene v predchozich statich se snazi zhodnotit po strance umeleckohistoricke Jan Royt, Jan Dienstbier a Ondrej Faktor zkoumajici malby nejen z hlediska ikonografie, ale i slohu a casoveho zarazeni. Namet maleb se odviji od celni steny s kompozici Posledniho soudu, na niz navazuji dalsi ctyri nize umistene obrazy: dva vyjevy z podobenstvi o pannach moudrych a posetilych, vyjev Setkani trech zivych a trech mrtvych a Triumf smrti, ktery volne prechazi do obrazu pekla. Na postrannich stenach, ktere jsou dnes v podstatne horsim stavu nez stena celni, se nachazel na jedne strane raj a mrtvi vstavajici z hrobu, na druhe pak peklo se zatracenci. V hornich partiich postrannich sten se dochovaly male fragmenty svetcu primlouvajicich se u Krista. Malby doprovazely napisove pasky, jejichz texty se podarilo castecne rekonstruovat. Autori state na zaklade slohoveho charakteru (predevsim dusledne linearniho charakteru a rezidui zalamovani draperie) malby datuji do 20. nebo 30. let 14. stoleti. Tomu odpovida i srovnani s dalsimi pamatkami jak v blizkem Slezsku (Siedlecin, Swiebodzice), tak i v Cechach (Janovice nad Uhlavou, Dolni Slovenice, Boletice). Text dale podrobne analyzuje ojedinele zapojeni panen posetilych do kompozic Pekla (v zahranici dolozene patrne v Bergenu na Rujane nebo v Tulln an der Donau), u nas mene obvykly vyjev Setkani trech zivych a trech mrtvych, ci postavy pijaku a pijacek (resp. senkyru?), ktere se v obrazech pekla nekdy objevuji. Nejvetsi pozornost si uz vzhledem k dataci vyslouzil fragment Triumfu smrti. V Broumove mame bezesporu nejstarsi dosud zname vyobrazenim tohoto druhu u nas, patrne ale i jedno z prvnich v ramci Evropy, byt podle pisemnych pramenu lze predpokladat zobrazeni Smrti s kosou jiz pro 13. stoleti. Krome Italie se tema Triumfu smrti prosadilo v prvni polovine 14. stoleti i na sever od Alp a to v rukopisech nebo v nastennych malbach v Tyrolsku (St Kathrein) a Svabsku (Schemmerhofen), po jejichz bok lze zaradit prave i malby v Broumove. Jednotlive sceny byly v Broumove integrovany do celkove kompozice jasne artikulujici myslenku "memento mori". Poukazovali tak na vecne zatraceni hrozici pri Poslednim soudu. Tomu plne odpovida zapojeni karneru (nebo hrbitovni kaple) s malbami do arealu soudobeho hrbitova. Broumovske malby tak jsou navzdory nemalemu poskozeni bezesporu unikatem stredoevropskeho vyznamu. Jejich uspesne restaurovani i dukladnou fotodokumentaci pred zapocetim praci lze proto pokladat za vyznamny pocin na poli restaurovani nastennych maleb. ER