PT Journal AU Tuma, D TI Pruzkum a dokumentace venkovskych skolnich budov z obdobi od pocatku 20. stoleti do konce prvni republiky SO Pruzkumy pamatek PY 2016 BP 47 EP 66 VL 23 IS 2 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-201602-0005.php SN 12121487 AB Typickych venkovskych skolnich staveb s puvodnimi historickymi prvky razantne ubyva, proto vyvstala potreba pruzkumu a dokumentace tohoto stavebniho fondu. Narodni pamatkovy ustav, uzemni odborne pracoviste v Plzni, se od roku 2013 soustavne zabyva plosnym vyzkumem skolnich budov v byvalem politickem okrese Klatovy. Tento prispevek se vsak soustredi na mensi spravni obvod obce s rozsirenou pusobnosti Horazdovice. Jedna se o jedno z mensich uzemi rozsahu obce s rozsirenou pusobnosti v Plzenskem kraji, ale sledovane skoly predstavuji dostatecny vzorek reprezentujici vyvoj, typologicke varianty nebo promeny ve vyzdobnych prvcich fasad. Vyzkum se soustredil na obecne skoly, zakladane predevsim ve vesnickem prostredi a z hlediska nastinu historickeho vyvoje navazuje na predchozi publikovany clanek zverejneny na strankach tohoto periodika zabyvajici se pruzkumem a dokumentaci skolnich budov v 19. stoleti. Vyzkum tak mohl doplnit seznam novostaveb skolnich budov na Horazdovicku o tyto lokality: Defurovy Lazany, Hejna, Hradesice, Komusin, Kovcin, Mirenice, Mysliv, Pacejov, Strazovice a Ustalec.Koncepce obecneho vzdelani se formovala po cele 19. stoleti. Jeho nastrojem se stala skola se svoji vychovnou a vzdelavaci funkci. Na konci 19. stoleti dochazi v Rakousko-Uherske monarchii k vyrazne stabilizaci primarni site skol podporene snahami ucitelu o zkvalitneni obsahu vyuky na venkovskych (obecnych) skolach. Po vzniku samostatneho ceskoslovenskeho statu se postupne zacal uprednostnovat vyznam skoly v narodotvornem procesu, coz se projevilo i ve snahach jednotlivych obci o zrizeni vlastnich skolnich budov. Vystavba skolnich budov vyznamne zasahla do urbanisticke a architektonicke struktury obci. Zmenila jejich vyskovou hladinu i meritko prostoru. Na konci 19. a 1. ctvrtine 20. stoleti vznikaji soliterni vesnicke budovy skol a vykazujici architektonicke kvality ve sve pudorysne hmote i detailu. Pres ruznorodost inspiracnich zdroju se vyvijeli architektonicke kompozice vesmes vyvazene, avsak stylove nejednotne. Projekty skol odpovidaly vyznamu dila, vzdelani, nadani architekta a stavitele a technickym nebo ekonomickym moznostem investora. ER