PT Journal AU Zak, K Prikryl, R Weishauptova, Z TI Posouzeni puvodu neobvyklych hornin ve zdivu hradu Tyrova SO Pruzkumy pamatek PY 2017 BP 153 EP 159 VL 24 IS 1 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-201701-0009.php SN 12121487 AB Pri stavbe hradu Tyrov se krome prevazujicich svrchnokambrickych vulkanickych hornin krivoklatsko-rokycanskeho pasma dopravovanych z malych vzdalenosti (stovky metru az prvni kilometry) vyznamne uplatnily i horninove typy, jez pochazeji z geologickych jednotek vzdalenych prvni desitky kilometru od mista stavby. Nektere z techto hornin nebyly pouzity pouze na narocnejsi kamenicky tesane prvky (napr. osteni oken ci dveri), ale objevuji se nahodne zazdene mezi prevladajicimi mistnimi horninami v beznem zdivu hradu.Pokud odhadneme, ze u radkoveho zdiva z nepravidelnych kamenu predstavuje malta zhruba 30 % objemu zdiva a v teto malte bylo cca 20 % objemu vapno, tvori vapenec ci vapno dovezene ze zapadni casti prazske panve (tj. zapadni casti Ceskeho krasu) cca 6 % objemu zdiva stavby. Velmi hrubym odhadem se jedna o vyssi stovky tun vapence. Hornin karbonu a kridy z Rakovnicka a Dzbanska bylo pravdepodobne dovezeno mnohem mensi mnozstvi.Tento odhad ukazuje, jake byly dopravni schopnosti stredoveke spolecnosti a jak mohla vypadat sit cest v polovine 13. stoleti. Pro poznani site cest v dobe vystavby (nebo dostavby v 15. stoleti) je klicove nove zjisteni historicke vapenky v sedle za Vapennym vrchem, pro kterou bohuzel dosud schazi detailni vyzkum a archeologicka datace. Krome ubocni cesty z udoli Ouporskeho potoka, kterou se zrejme dopravovala cast kamene - andezitu a dalsich mistnich hornin - na staveniste, byla v dobe vystavby a funkce hradu dulezita i cesta prichazejici shora, ramcove ze smeru od dnesni obce Karlova Ves. ER