PT Journal AU Doubal, J Lesniakova, P Rihova, V Vojtechovsky, J TI Mezioborovy pruzkum nastennych maleb a stukatur kaple sv. Isidora v Krenove SO Pruzkumy pamatek PY 2018 BP 47 EP 70 VL 25 IS 1 DI 10.56112/pp.2018.1.04 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-201801-0004.php DE Krenov; kaple sv. Isidora; vrcholne baroko; restauratorsky pruzkum; prirodovedny pruzkum; umeleckohistoricky pruzkum; stukatury; nastenna malba; polychromie; 9 kuru andelskych SN 12121487 AB V letech 1706-1707 byla v Krenove (okres Svitavy) postavena hrbitovni kaple sv. Isidora. Jeji interier byl brzy vyzdoben malbami, stukaturami a mobiliarem, ktere tvorily narocny vrcholne barokni gesamtkunstwerk. Udrzovani budovy melo na starosti nabozenske bratrstvo sv. Isidora (1713-1783), pozdeji budovu opravovala mistni farnost. Po roce 1945 stavba chatrala, az na pocatku 70. let 20. stoleti byl zjednodusujicim zpusobem rekonstruovan vnejsi plast budovy. Prvni zajisteni havarijniho stavu umelecke vyzdoby probihalo od roku 2005. V letech 2012-2015 provadeli restauratorske a souvisejici prace na nastennych malbach a stukaturach odbornici a studenti z Fakulty restaurovani Univerzity Pardubice.V interieru kaple byly provadeny nejprve vstupni restauratorske, prirodovedne i humanitne zamerene pruzkumy stukatur a nastennych maleb, ktere prinesly radu zajimavych, a pro restaurovani uzitecnych poznatku. Tyto poznatky byly pozdeji doplneny pri naslednych restauratorskych pracich. Nalezy ucinene v ramci pruzkumu poskytly informace o praci puvodnich tvurcu vyzdoby, cimz se podarilo rozsirit a zpresnit povedomi o postupech, technologiich a materialech uzivanych na pocatku 18. stol. Zajimave je jak zamerne prolinani socharske a malirske vyzdoby, koordinace jejich vytvareni, tak i pestrost uzitych technik se specifickymi estetickymi ucinky. V kapli doslo k vyuziti stukatur od basreliefu az k takrka volne stukove plastice, k ruznemu pojednani povrchu techto plastickych prvku (od monochromnich zpracovani az po sofistikovanou olejovou polychromii), stejne jako k uziti minimalne dvou odlisnych technik nastenne malby - olejomalby a vapenne malby.Spolu s poznavanim puvodniho dila byly v ramci pruzkumu analyzovany i druhotne zasahy, ale predevsim fenomeny a priciny poskozeni, ktere bylo nutne popsat pred formulaci koncepce a postupu restauratorskych praci. Co se tyce druhotnych zasahu, zaznamenala vyzdoba kaple zmeny zejmena ve sve spodni casti, tedy v oblasti nik se stukovymi plastikami, ktere byly pro upravy vzdy lepe dostupne. Vyrazneji byla nicmene podoba kaple zasazena zanedbanou udrzbou, a to zejmena ve 2. pol. 20. stol., kdy do kaple masivne zatekalo. Prave poskozeni zpusobena zatekanim, ktera se projevovala nejvice v zapadni a vychodni casti klenby, byla hlavnim problemem nasledujiciho restaurovani. ER