PT Journal AU Loub, K TI Nove poznatky o tvorbe a zivote prazskeho sochare Petra Prachnera (1744-1807) SO Pruzkumy pamatek PY 2019 BP 73 EP 84 VL 26 IS 1 DI 10.56112/pp.2019.1.05 WP https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-201901-0005.php DE Petr Prachner (1744-1807); barokni socharstvi; Rudolf Chotek; Veltrusy; Vaclav Prachner; 18. stoleti; kostel Panny Marie Vitezne v Praze Male Strane SN 12121487 AB V ramci meho primarne archivniho badani byly kriticky provereny mnohe tradovane a nepresne informace o zivote, studijnich cestach a pripisovanych umeleckych dilech prazskeho sochare prelomu baroka a klasicismu Petra Prachnera. Bylo zjisteno, ze Petr Prachner skutecne studoval na Kralovske akademii v Londyne v roce 1770 a tehoz roku ziskal i stribrne akademicke oceneni, jak nas zpravuje Jaroslav Schaller. Hypotezu, ze ziskal nekde jeste druhe, zlate oceneni lze pak potvrdit na zaklade vypovedi jeho syna sochare Vaclava Prachnera, ktery je pregnantne zminuje ve sve zaveti. Prave Londyn hral pro formovani Prachnera st. velkou roli. Ukazuji to zakazky ryze klasicistni i chinoiserni, ktere objednal pro zamecky park ve Veltrusech u naseho umelce hrabe Rudolf Chotek. Diky detailne zachovale korespondenci muzeme mapovat prubeh jak jiz zname zakazky rezbarskych detailu dnes jiz zanikleho Cinskeho pavilonu, tak i nove objevene zakazky socharskych prvku Pavilonu pratel venkova. A pri podrobnejsim studiu techto zdroju vyvstavaji do popredi Prachnerovy prime inspiracni zdroje v podobe grafickych alb anglickeho architekta Williama Chamberse.Ve spojeni s tim, jakym zpusobem byl Prachner popisovan v korespondenci hrabete Chotka, jsem nazoru, ze se uloha umelce neomezovala na ciste socharskou slozku, ale mohl i slouzit jako umelecky poradce, ktery byl znaly nejnovejsich trendu v umeni ze zahranicnich akademii. Znalost nejnovejsich trendu v umeni stejne jako velmi kvalitni skoleni lze videt i v socharskem projevu jeho syna Vaclava, kteremu jiste jeho otec zprostredkoval to nejlepsi a nejkvalitnejsi, co sam poznal. Vzhledem k narocnosti tematu a mnozstvi prazdnych mist umelcova medailonu si tato studie neklade narok na naprostou uplnost. Ba naopak se snazi podnitit dalsi diskuzi a vyzkum doby posledni tretiny 18. stoleti v Cechach. Tato doba je totiz velmi zajimava co se tyce novych umeleckych stylu, materialu, novych objednavatelum ale i moznosti vycestovani za studiem. ER