Průzkumy památek 2020, 27(2):67-82 | DOI: 10.56112/pp.2020.2.04
Interdisciplinary Research and Restoration of the Epitaph of the Family of Jan Hodějovský of Hodějov in the Parish Church of the Birth of Saint John the Baptist in Český Rudolec
- Univerzita Pardubice, Fakulta restaurování
The article deals with the uniquely preserved Renaissance epitaph of the family of knights from southwestern Moravia. Regarding the style, the epitaph appears to be related to the stucco decoration and furnishings of the All Saints Chapel at Telč Chateau. The epitaph is a combination of stonemasonry, stucco decoration, and polychrome that ought to imitate more expensive materials, e.g. marble. Because the work was coated with monochrome paint in the first half of the 17th century and no restoration was carried out until 2018, its original surface treatment has survived to an exceptional degree.
Keywords: renaissance - epitaph - restoration - Jan Hodějovský of Hodějov - Český Rudolec - Telč - 16th century
Published: December 15, 2020 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- J. Tiray, Vlastivěda moravská. Slavonický okres. Brno 1926.
- Z. Míchalová, "Objev" epitafu rodiny Jana Hodějovského z Hodějova v Českém Rudolci, Zprávy památkové péče 79, 2019, s. 214-215.
Go to original source...
- J. Jireček, Jan Hodějovský z Hodějova, jeho rod i působení a latinští básníci jeho. Díl 1. Praha: Královská společnost nauk 1884.
- B. Paprocký z Hlohol, Zrcadlo Markhrabstwí Morawského. Olomouc 1593.
- Z. Míchalová, Kostel Narození sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci jako pohřebiště nižší šlechty. Epigraphica et sepulcralia. Praha 2021, v přípravě k tisku.
- O. Jakubec - P. Waisser, Mauzoleum Zachariáše z Hradce na zámku v Telči a jeho výzdoba v kontextu renesančních zámeckých kaplí, Opuscula historiae artium 64, č. 1, 2015, s. 2-31.
- Z. Míchalová, Měšťané, umělci, řemeslníci. Výtvarná kultura v Telči a Slavonicích v době renesance. Brno 2020 (v tisku).
- V. Kratinová - B. Samek - M. Stehlík, Telč. Historické město jižní Moravy. Praha 1992.
- V. Bůžek - J. Hrdlička, Rodinný život posledních pánů z Hradce ve světle jejich korespondence, in: V. Bůžek ed., Poslední páni z Hradce. Opera Historica: sborník Historického ústavu Jihočeské Univerzity 6. České Budějovice 1998, s. 265-266.
- V. Večeře, Zachariáš z Hradce a jeho posmrtný obraz v pohřební řeči Zikmunda Domináčka z Písnice, in: Jihočeský sborník historický 86, České Budějovice 2017, s. 95.
- Z. Míchalová - T. Valeš, Vybavení chrámu v proměnách času, in: M. Štindl ed., Chrám sv. Mikuláše ve Velkém Meziříčí. Historie sedmi století. Velké Meziříčí 2017, s. 166-167.
- V. Říhová, Dílo sochařů, kameníků a štukatérů počátku 17. století. Moravskotřebovsko. Litomyšl 2011.
- V. Wanková - R. Tišlová - P. Majoroš - V. Krajíček, Nové poznatky ke štukové výzdobě Císařského pokoje na zámku v Bučovicích, Zprávy památkové péče 80, 2020, v přípravě k tisku.
Go to original source...
- L. Robinet - M. Spring - S. Pages - D. Vantelon, Investigation of the Discoloration of Smalt Pigment in Historic Paintings by Micro-X-ray Absorption Spectroscopy at the Co K-Edge, Analytical Chemistry 83(13), 2011, s. 5145-5152.
Go to original source...
- I. Kyzourová - P. Měchura, Restaurování sochařské výzdoby katedrály sv. Víta, Zprávy památkové péče 70, 2010, s. 316.
Go to original source...
- E. Odehnalová, Figurální náhrobníky Morkovských ze Zástřizl v kostele sv. Jakuba Většího v Boskovicích, Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela 13, 2007, s. 47-62.
- M. Baxandall, Painting and Experience in Fifteenth-Century Italy: A Primer in the Social History of Pictorial Style. Oxford 1988.
- M. Koller, Polychromie und Monochromie in der Skulpturenfassung um 1500, in: Bernd Euler-Rolle ed., Das Keckmann-Epitaph in Stein und Gips. Original und Kopie. Wien 2011, s. 107-111.
- H. Myslivečková, Náhrobek "zakladatele olomoucké univerzity" biskupa Viléma Prusinovského z Víckova, Historická Olomouc 11, 1998, s. 105-114.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.