Průzkumy památek 2019, 26(1):59-72 | DOI: 10.56112/pp.2019.1.04

Rentgenfluorescenční analýza pigmentů výmalby erbů ve znakovém sále Karla IV. na hradě Laufu u Norimberka

Vladimír Růžek1, Tomáš Čechák2, Tomáš Trojek3, Hana Bártová4, Radka Šefců5
1 emeritní vedoucí 1. oddělení odboru archivní správy a spisové služby Ministerstva vnitra
2 vědecký pracovník katedry dozimetrie a aplikace ionizujícího záření fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské Českého vysokého učení technického v Praze
3 vedoucí katedry dozimetrie a aplik ace ionizujícího záření fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské Českého vysokého učení technického v Praze
4 asistentka katedry dozimetrie a aplikace ionizujícího záření fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské Českého vysokého učení technického v Praze
5 vedoucí chemicko-technologické laboratoře Národní galerie v Praze

Město a hrad Lauf bylo získáno pro Českou korunu v roce 1353 římským císařem a českým králem Karlem IV. smlouvou s Wittelsbachy. S dalšími místy a územím v Horní Falci bylo roku 1355 inkorporováno České koruně jako její vedlejší země. Do roku 1363 postupně vzniklo rozsáhlé území se 130 lokalitami se správním centrem v městě Sulzbachu. Hrad Lauf byl však v troskách, a proto byl v letech 1357-1360 znovu vystavěn na základech starého ministeriálního hradu, chránícího na ostrově říčky Pegnitz celnici a říční brod. V roce 1361 nechal císař Karel IV. jako král český vyzdobit v 1. patře hradu audienční síň 114 vytesanými a vybarvenými znaky. Stalo se tak pravděpodobně u příležitosti narození následníka trůnu syna Václava IV. 26. února v Norimberku. Erbovní galerie představuje konceptuálně vytříbenou reprezentaci České koruny v symbolice erbů zemí, knížat, církevních hodnostářů, měst, vysoké a nižší šlechty, reprezentující lenní vztahy a český královský dvůr. Ideovým svorníkem výzdoby a celého hradu je zde všudypřítomná svatováclavská ideologie v podobě zasvěcení hradní kaple a dvou svatováclavských skulptur nad branou a v erbovním sále. Sv. Václav byl tradičním patronem české země a království. Panství českého krále skončilo na Laufu v roce 1373, když Karel IV. zastavil část území v Horní Falci Wittelsbachům jako část úhrady za nově získané Braniborsko.
Prostor erbovní síně byl od 40. let 19. století užíván jako kuchyně a od počátku 20. století zde byl umístěn úřad pozemkových knih s přístěnnými regály. Teprve tehdy došlo k částečné devastaci erbovní výzdoby. Erbovní galerie byla objevena pod nánosy vápenných nátěrů v roce 1934 městským archivářem v Laufu Augustem Rebmannem. V roce 1938-1940 byl sál vyklizen a odborně restaurován norimberskou firmou malíře F. Wiedla. Došlo k očistění stěn a erbů. Na erbech byly odkryty významné zbytky původní středověké barevné heraldické výmalby. Památkově částečně rehabilitovaná místnost sloužila až do 80. let jako zasedací síň soudu. Poté byla uvolněna a zpřístupněna turistům. V roce 2014 byla erbovní galerie v souvislosti s připravovanou plnou rehabilitací gotických sálů hradu znovu restaurátorsky ošetřena částečnou barevnou rekonstrukcí erbů. Plochy štítů a erbovních figur byly citlivě doplněny příslušnou barvou tak, aby ji bylo možno odlišit od zbytků původní barvy, odkryté v roce 1940. Kde se barva nedochovala vůbec, nebyla nově doplňována.
Až dosud se mělo za to, že devastace erbovního sálu (Wappensaal) zabílením stěn započala již po roce 1504, kdy byl Lauf dobyt městem Norimberk a kdy sál přestal mít reprezentativní funkci. Revizí literatury, obrazových a psaných pramenů, týkajících se stavebních úprav v hradu a změn účelu využití prostor bylo prokázáno, že nejméně do konce 1. třetiny 19. století zůstávaly erby nedotčeny v původní barevnosti. Degradace sálu započala až okolo roku 1840 jeho adaptací na kuchyni.
Původní středověký stav barevnosti erbů byl zkoumán pomocí rentgenfluorescenční analýzy pigmentů (XRF). Byly rozpoznány středověké pigmenty: suřík (Pb3O4, minium), rumělka (HgS, cinobr) a červený okr [FeO(OH), goethit; Fe2O3, hematit] pro červenou; azurit [Cu(OH)2. Al2O3] pro modrou; pravděpodobně lampová čerň a révová čerň pro černou; žlutý okr (FeO(OH) goethit; Fe2O3. n H2O limonit), olovnato-cíničitá žluť (Pb2SnO4), směs železitých oxidů s masikotem (PbO olovnatá žluť, žlutý suřík, klejt) pro žlutou; svatojánská běloba (CaCO3), olovnatá běloba [2PbCO3. Pb(OH)2 kremžská běloba, cerusa] pro bílou. Přicházejí však i novodobé pigmenty, které svědčí o tom, že znaky byly v novověku opravovány respektive doplňovány: pro modrou kobaltová modř (CoO. Al2O3), připravena v roce 1775 a jako umělecký pigment zavedena 1802; též smalt (CoO. As2O3) užívaný po roce 1540. Pro černou možná marsova čerň (FeO. Fe2O3, magnetit) užívaná od počátku 18. století. Pro bílou je doložena zinková běloba (ZnO, čínská běloba), jejíž použití začalo 1834.
Barevnost erbů nebyla měněna od původního viditelného stavu, pouze barvící prostředky byly užívány dobově aktuální. Analýzou pigmentů bylo prokázáno, že nebylo užito jiné barevné škály, než která byla i ve zbytcích na erbech viditelná. Není tedy možné původní barevnost erbů korigovat zjištěním jiných barev, byť jen v nepatrných zbytcích. Tam, kde se barvy vůbec nedochovaly a zůstal pouze holý pískovec, se nepodařilo zjistit ani náznaky původní barevnosti. Tato zjištění mají velký význam pro určení původní fixní barevnosti erbů, která často neodpovídá soudobým zvyklostem při barevném zobrazování erbů. Zvláště je to patrné při zobrazování bílé (heraldicky stříbra), která je velmi často umístěna do pole štítu nebo figury, kam podle heraldických zvyklostí patří žlutá barva (heraldicky zlatá). Tak je to v případě erbu arcibiskupství pražského, biskupství litomyšlského, erbu knížat opolských, Vartmberků, Šternberků a v jiných znacích. Tyto nesrovnalosti jsme se dříve pokoušeli vysvětlit "vyblednutím" žluté, nebo, jak předpokládala D. Menclová (1985), tím, že následné vápenné přemalby žlutou barvu "vypily". To ovšem není možné, protože na jiných místech žlutá, byť v malém množství, zachována byla. Kresebné kopie erbovního sálu, vzniknuvší asi v polovině 16. století (např. tzv. Nürnberger Papierblatt uložený v Staatsarchiv Nürnberg, Rep. 321 - 2 Wappensammlung, Nr 520) jasně dokládají původní barevnost se všemi heraldickými chybami. Znamená to, že tvůrce v roce 1361, který vybarvoval vytesané znaky, měl předpis, který buď z neznalosti neodpovídal přesně soudobé heraldické realitě, nebo vybarvování popletl, protože jej konal mechanicky bez důvěrné znalosti heraldických reálií. Je pravděpodobné, že po vytesání znaků přistoupilo k jejich vybarvení více řemeslníků, z nichž každý měl za úkol použít jen jednu jemu určenou barvu, kterou postupně vybarvoval části různých erbů. Vzájemná nekoordinovanost vedla k heraldickým chybám.
Též je již zřejmé, že na erbech bylo užito více druhů jedné barvy, a tedy lze vyvozovat, že erby vybarvovalo postupně více řemeslníků v různých obdobích. Je přitom pozoruhodné, že ztvárnění erbů z hlediska erbovních figur, ať obecných nebo heroldských, bez ohledu na jejich vybarvení, je ve všech případech naprosto přesné a kamenicky (heraldicky) vysoce kvalitní. V tomto ohledu byl tedy předpis zobrazení bezchybný.
Potvrdilo se, že barvy bílá a žlutá nebyly vytvořeny imitacemi skutečných heraldických kovů stříbra a zlata, jak hypoteticky uvažoval autor Zdeněk Měkota (1988). Tento názor vychází z mylné představy, že zlatá a stříbrná byla v heraldice nástěnného malířství vytvářena skutečnými kovy nebo jejich imitacemi. Ty se mohly užívat výjimečně při tvorbě luxusních artefaktů, kterými ale laufské znaky nebyly. Nelze je například srovnat s exklusivním provedením erbů světců z panovnických rodů na portrétních deskových malbách Mistra Theodorika v kapli sv. Kříže na Karlštejně.
Též bylo zjištěno, že vytesané znaky nebyly opatřeny základovou vrstvou a teprve poté vymalovány. Vybarvení probíhalo přímo na kámen. Podmalba nebyla zjištěna. Je to dokladem toho, že se při výzdobě sálu postupovalo účelně rychle.
Závěry týkající se vyhodnocování použitých pigmentů mají však svá omezení daná skutečností, že měření byla prováděna spektrometrem již na restaurátorem opravených znacích, kde i přes veškerou snahu odlišit místa odkrytá v roce 1938/1940, od míst restaurovaných v roce 2014, mohlo dojít ojediněle ke kontaminaci barev z obou časových úseků.

Klíčová slova: Hrad Lauf, erbovní galerie, Karel IV., heraldika, heraldické barvy, restaurátoři, pigmenty, rentgenfluorescenční analýza, RFA

X-Ray Fluorescence Analysis of Pigments in Coats of Arms Painted in the Hall of Arms of Charles IV at Lauf Castle near Nuremberg

Content: Charles IV and Upper Palatinate with Lauf Castle (p. 59). Restoration of the hall of arms in modern times (p. 62). Colours in heraldry, in the hall of arms, and detection of their pigments by x-ray fluorescence analysis (p. 64). History of the hall of arms based on its physical integrity and manuscript sources (p. 65). Pigments in the paints used for the coats of arms (p. 67). Summary (p. 69). Bibliography (p. 69). Zusammenfassung (p. 71)

Keywords: Lauf Castle, coats of arms, Charles IV, heraldry, heraldic colours (tinctures), restorers, pigments, X-Ray fluorescence analysis, XRF

Zveřejněno: 15. červen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Růžek, V., Čechák, T., Trojek, T., Bártová, H., & Šefců, R. (2019). Rentgenfluorescenční analýza pigmentů výmalby erbů ve znakovém sále Karla IV. na hradě Laufu u Norimberka. Průzkumy památek26(1), 59-72. doi: 10.56112/pp.2019.1.04
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bobková, L. 1980: Soupis českých držav v Horní Falci a ve Francích za vlády Karla IV., in: Sborník archivních prací 30, Praha, s. 169 až 228.
  2. Burger, D. 2006: Die Burg Lauf im 16.-19. Jahrhundert, in: G. U. Großmann ed., Burg Lauf a.d. Pegnitz. Ein Bauwerk Kaiser Karls IV. Nürnberg, s. 119-131.
  3. Burger, D. - Rykl, M. 2006: Die Raumstruktur der Burg Karls IV., in: G. U. Großmann ed., Burg Lauf a.d. Pegnitz. Ein Bauwerk Kaiser Karls IV. Nürnberg, s. 35-70.
  4. Classen, A. 2004: Bibliothekskultur Nürnbergs als Grundlage einer Weltkultur (Rezension über Renate Jürgensen: Bibliotheca norica. Patrizier und Gelehrtenbibliotheken in Nürnberg zwischen Mittelalter und Aufklärung. Wiesbaden: Harrassowitz 2002), in: IASL online (28. 02. 2004) [http://www.iaslonline.de/index.php?vorgang_id=748, nahlíženo 19. 2. 2018].
  5. Frank, J. 1880: Hirsch: Karl Christian Hirsch, in: Allgemeine deutsche Biographie, Bd. 12, Leipzig, s. 467 [Münchener DigitalisierungsZentrum. Digitale Bibliothek. Bayerische Staatsbibliothek: http://daten.digitale-sammlungen.de/bsb00008370/image_469, nahlíženo 19. 2. 2018].
  6. Graf, K. 2002: Ebnersche Bibliothek Nuernberg [on-line: http://www.aedph-old.uni-bayreuth.de/2002/0388.html, nahlíženo 19. 2. 2018].
  7. Großmann, G. U. ed. 2006: Burg Lauf a.d. Pegnitz. Ein Bauwerk Kaiser Karls IV. Nürnberg.
  8. Kraft, W. - Schwemmer, W. 1960: Kaiser Karls IV. Burg und Wappensaal zu Lauf. Nürnberg.
  9. Lilienburg, R. von 1877: Ebner: Hieronymus (Jobst) Wilhelm Eschenbach, in: Allgemeine deutsche Biographie, Bd. 5, Leipzig, s. 593n [Münchener DigitalisierungsZentrum. Digitale Bibliothek. Bayerische Staatsbibliothek: http://daten.digitale-sammlungen.de/bsb00008363/image_595; https://de.wikipedia.org/wiki/Hieronymus_Wilhelm_Ebner_von_Eschenbach, nahlíženo 19. 2. 2018].
  10. Menclová, D. 1985: Hrad Lauf, Umění 33, s. 293-315. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Meyer, W. - Schwemmer, W. 1966: Landkreis Lauf an der Pegnitz, in: T. Gebhard ed., Die Kunstdenkmäler von Mittelfranken, Bd. 11. München, s. 208-235.
  12. Mummenhoff, E. 1886: Murr: Christoph Gottlieb von Murr, in: Allgemeine deutsche Biographie, Bd. 23, Leipzig, s. 76-80 [Münchener DigitalisierungsZentrum. Digitale Bibliothek. Bayerische Staatsbibliothek: http://daten.digitale-sammlungen.de/bsb00008381/image_82; https://de.wikipedia.org/wiki/Christoph_Gottlieb_von_Murr, nahlíženo 19. 2. 2018)].
  13. Murr, Ch. G. von 1801: Beschreibung der vornehmsten Merkwürdigkeiten in der Reichsstadt Nürnberg, in deren Bezirke, und auf der Universität Altdorf. Nürnberg [on-line in Bayerische Staatsbibliothek: http://opacplus.bsb-muenchen.de/title/BV001461272/ft/bsb10376832?page=21, nahlíženo 19. 2. 2018].
  14. Němec, R. 2015: Architektura - vláda - země. Rezidence Karla IV. v Praze a zemích Koruny české. Dolní Břežany, s. 87-148.
  15. Rebmann, A. 1959: Der Wappensaal in Lauf, in: Mitteilungen der Altnürnberger Landschaft vol. 8, 1 (März 1959), s. 1-10.
  16. Roth, A. 1943: Der Wappensaal im Wenzelschloß zu Lauf. Eine 450 Jahre alte Antwort auf neuerdings aufgeworfene Fragen, in: Der Herold, Neue Folge 3, Hft. 3/5, s. 109-115.
  17. Růžek, V. 1988: Česká znaková galérie na hradě Laufu u Norimberka z roku 1361 (Příspěvek ke skladbě královského dvora Karla IV.), in: Sborník archivních prací 38, Praha, s. 37-311.
  18. Růžek, V. 2006: Neue Erkenntnisse zum Laufer Wappensaal. Bemerkungen zur Steinmetzhütte, Datierung und zum Wappenprogramm, in: G. U. Großmann ed., Burg Lauf a.d. Pegnitz. Ein Bauwerk Kaiser Karls IV. Nürnberg, s. 71-79.
  19. Růžek, V. 2014: K původu druhého pražského arcibiskupa Jana Očka (z Vlašimě), in: Sborník archivních prací 64, č. 1, s. 1-100 (příloha).
  20. Schnelbögl, F. ed. 1973: Das "Böhmische Salbüchlein" Kaiser Karls IV. über die Nördliche Oberpfalz 1366/68. München - Wien.
  21. Schock-Werner, B. 1998: Die Burg Kaiser Karls IV. in Lauf. Residenz eines geplanten neues Territoriums?, Bohemia. Zeitschrift für Geschichte und Kultur der böhmischen Länder 39/2, s. 253-264.
  22. Strobel, B. 2016: Die Wappen in der Burg zu Lauf a.d. Pegnitz. Eine Initiative der Altstadtfreunde Lauf zum 700. Geburtstag von Karl IV. Lauf a.d. Pegnitz, s. l.
  23. Zelenka, A. 1976: Der Wappenfries aus dem Wappensaal zu Lauf. Passau.
  24. Brabec, M. - Zelinger, J. 1991: Chemicko-technologický průzkum středověké nástěnné malby na zámku Jindřichův Hradec, in: Sborník Vysoké školy chemicko-technologické Praze. S 20, Polymery - chemie, vlastnosti a zpracování: Konzervace a restaurování kulturních památek, Praha, s. 5-18.
  25. Čechák, T. - Gerndt, J. - Kopecká, I. - Musílek, L. 2004: X-ray fluorescence in research on Czech cultural monuments, Elsevier, Nuclear Instruments and Methods in Physics Research B, Volume 213, s. 735-740 [available online at www.sciencedirect.com]. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Donais, M. K. - George, D. B. 2018: X-Ray Fluorescence Spectrometry and Its Applications to Archaeology. New York.
  27. Eastaugh, N. - Walsh, W. - Chaplin, T. - Siddall, R. 2008: Pigment Compendium. A Dictionary and Optical Microscopy of Historical Pigments. Amsterdam - Boston - Heidelberg. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Eibner, A. 1926: Entwicklung und Werkstoffe der Wandmalerei vom Altertum bis zur Neuzeit. München.
  29. Feretti, M. 2000: X-ray Fluorescence Applications for the Study and Conservation of Cultural Heritage, in: D. C. Creagh - D. A. Bradley edd., Radiation in Art and Archeometry. Amsterdam - Lausanne - New York, s. 285-296. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Grohmanová Z. 1997: Průzkum deskových obrazů z kaple sv. Kříže, in: Magister Theodoricus, dvorní malíř císaře Karla IV. Umělecká výzdoba posvátných prostor hradu Karlštejna, Jiří Fajt (ed.), Praha, s. 588-597.
  31. Hřebíčková, B.A. 2017: Recepty starých mistrů aneb malířské postupy středověku. Brno.
  32. Hégr, M. 1955: Malba, materiály a techniky. Praha.
  33. Hložek, M. 2008: Encyklopedie moderních metod v archeologii. Archeometrie. Praha.
  34. Hopliński, J. 1991: Farby i spoiwa malarskie. Wrocław - Warszawa - Kraków - Gdańsk (2. vyd.; 1. vyd. 1959).
  35. Kiplik, D. I. 1952: Technika malby. Praha.
  36. Měkota, Z. 1988: Problematika barev erbu na hradě Laufu, Heraldika a genealogie 21, č. 2, s. 146-150.
  37. National Gallery of Art, Washington 1986-2007: Artistsʼ Pigments. A Handbook of Their History and Charakteristics. Vol. 1-4. [1. Feller, R. L. ed.1986; 2. Roy, A. ed. 1997; 3. FitzHugh, E. West ed. 1997; 4. Berrie, B. H. ed. 2007]. Washington.
  38. Patton, Temple C. ed. 1973: Pigment Handbook. Volume I. Properties and Economics. New York - London - Sydney - Toronto.
  39. Skýpala, J. 2014: Stronciová mineralizace těšínských vápenců (slezská jednotka Vnějších Západních Karpat). Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Přírodovědecká fakulta, katedra geologie, Olomouc [on-line: www.docplayer.cz, nahlíženo 28. 2. 2018].
  40. Slánský, B. 2003: Technika malby. Díl I. Malířský a konzervační materiál. Díl II. Průzkum a restaurování obrazů. Praha (2. vyd.; 1. vyd. 1953 a 1956).
  41. Šefců, R. - Chlumská, Š. - Hostašová, A. 2015: An investigation of the lead tin yellows type I and II and their use in Bohemian panel paintings from the Gothic period, Heritage Science, 3:16, s. 1-15. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Šimůnková, E. 1991: Mikrochemické metody identifikace pigmentů, in: Sborník Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. S 20, Polymery - chemie, vlastnosti a zpracování: Konzervace a restaurování kulturních památek, Praha, s. 19-33.
  43. Šimůnková, E. - Bayerová, T. 2014: Pigmenty. 3. vydání. Praha.
  44. Thompson, D. V. 1956: The Materials and Techniques of Medieval Painting. New York (2. vyd.; 1. vyd. 1936).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.