Průzkumy památek 2019, 26(2):110-118 | DOI: 10.56112/pp.2019.2.08
Stylizované mramorování dveří a dalších interiérových truhlářských prvků na příkladech dvou domů v Olšině a Hodňově
- Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích

V usedlosti čp. 6 v Olšině se dochovaly vstupní dveře, dvířka vestavěné skříňky a dlouhá police na talíře, zdobené lidově pojatým iluzivním mramorováním v odstínech modré barvy. Stejný dekor je na interiérových dveřích z usedlosti čp. 16 v Hodňově, kde byly dveře s rovněž modrým, šablonovým dekorem. Nátěr je proveden temperou, fixovanou olejovým nátěrem, případně barvou na bázi olejového (fermežového) nátěru. Základ tvoří bledě modrý plošný nátěr, přičemž tvůrce se snažil navodit iluzi mramorování pomocí téměř geometrických či amorfních obrazců či poli vymezenými modrými a bílými linkami, které se na některých místech uplatňují v téměř pastózní formě. Nátěr je pouze v jedné vrstvě a nebyl obnovován, tudíž je zcela autentický. Tento dekor souvisí s módou malovaného nábytku, vrcholící v lidovém prostředí v polovině 18. století, jako tradice však přetrvává až do počátku 20. století. Nejbližší možnou předlohu pro výzdobu interiéru obou usedlostí nacházíme ve farním kostele Nejsvětější Trojice v Hodňově, vybudovaného v roce 1788. Na pilastrech pod klenebními pasy je iluzivní mramorování, které se svým geometrickým pojetím úpravě truhlářských prvků nápadně podobá. Ojedinělé doklady mramorovaných částí venkovského interiéru jsou o to vzácnější, že byly učiněny v obcích, postižených po druhé světové válce odsunem německy mluvícího obyvatelstva.
Klíčová slova: dveře, iluzivní mramorování, Hodňov, Olšina, lidový malovaný nábytek
Stylised marbled door and other interior joiner's elements exemplified by two houses in Olšina and Hodňov
The entrance door to house no. 6 in Olšina has survived along with the built-in cabinet door and a long plate-holding shelf decorated with folk-style illusive marbling in blue hues. The same decoration was detected on the interior door in the house no. 16 in Hodňov; the door had a blue stencil decor. Such decoration is related to the painted furniture fashion that culminated in the vernacular milieu in the 18th century and reverberated up to the 20th century. Evidence of marbled interior elements is extremely sporadic because they come from villages affected by the expulsion of the German-speaking population after World War Two.
Keywords: door, illusive marble decor, Hodňov, Olšina, painted folk furniture
Zveřejněno: 15. prosinec 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Škabrada, J. 2007: Konstrukce historických staveb. Praha.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.