Průzkumy památek 2022, 29(1):63-80 | DOI: 10.56112/pp.2022.1.04

Průzkum obrazu korunované Panny Marie s Ježíškem z muzea v Telči a souvislosti jeho vzniku

Michaela Ramešová, Michal Vopálenský, Ivana Kumpová, Jaroslav Valach
Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, v. v. i.

Od roku 2019 probíhal průzkum deskového obrazu korunované Panny Marie z muzea v Telči, jedinečně dochované regionální památky deskového malířství dosud ne zcela objasněné provenience, která pochází z doby okolo roku 1500. Dílo bylo analyzováno pomocí RTG snímkování a metodou výpočetní tomografie. Sledována a vyhodnocena byla též reakce objektu na tepelný podnět a na ozáření v infračervené oblasti spektra. Průzkum pomocí radiografie, na jehož základě byla porovnávána technika malířského rukopisu, přispěl k ověření rozsahu novodobých zásahů do malby. Výzkum též umožnil popsat některé aspekty vzniku výjevu studiem ryté i štětcové podkresby překryté barevnými pigmenty. Zjištění podporují předpoklad, že dílo vzniklo adaptací grafických předloh zahraničního původu vázaných na prostředí růžencových bratrstev. Podobnosti vykazuje zejména s díly Martina Schongauera. Provenienci díla dosud identifikovat nelze, podařilo se však upřesnit, že pramenné zmínky o existenci zázračného vyobrazení Panny Marie v chrámu Matky Boží v Telči hovoří o soše. Obraz patrně vznikl v době pánů z Hradce, což by ukazovalo spíše na spojení s centry západně od Telče. Dílo formálně i ikonograficky navazuje na tradici českého mariánského deskového obrazu.

Klíčová slova: Panna Marie - deskový obraz - Telč - deskové malířství - růženec - průzkum - neinvazivní zobrazovací metody

The Virgin Mary, panel, Telč, panel painting, rosary, research, non-invasive imaging methods

In 2019, research of the panel painting of the Crowned Virgin Mary in Telč Museum, a uniquely preserved regional panel painting of unknown provenance dating from around 1500, was initiated. X-ray and computed tomography techniques were used to analyse the work. Additionally, the object's reactions to a heat stimulus and to infrared radiation were also monitored and evaluated. The radiographic research that compared the painting style technique facilitated the verification of modern-day adaptations of the painting. The research also enabled the authors to describe some aspects of how the painting was created by examining the engraved and brush underdrawings covered with colour pigments. The findings support the assumption that prints of foreign provenance connected to Rosary Confraternities were adapted. Close analogies were found in the works of Martin Schongauer. Although the painting's provenance is yet to be identified, it is clear that sources recording the existence of the miraculous image of the Virgin Mary in the Church of the Mother of God in Telč refer to a statue. The painting was most likely made at the time of the Lords of Hradec which would point to art centres to the west of Telč. Formally and iconographically, the work continues the tradition of Bohemian Marian panel painting.

Keywords: Virgin Mary - panel - Telč - panel painting - rosary - research - non-invasive imaging methods

Zveřejněno: 15. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ramešová, M., Vopálenský, M., Kumpová, I., & Valach, J. (2022). Průzkum obrazu korunované Panny Marie s Ježíškem z muzea v Telči a souvislosti jeho vzniku. Průzkumy památek29(1), 63-80. doi: 10.56112/pp.2022.1.04
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bartilla, S. 2006: Růžencové bratrstvo od svého počátku do Dürerovy doby, in: O. Kotková ed., Albrecht Dürer. Růžencová slavnost. 1506-2006. Praha: NG, s. 33-40.
  2. Bartlová, M. 2001: Poctivé obrazy. České deskové malířství 1400-1460. Praha: Argo.
  3. Beringer, J. - Janoušek, J. 1892: Město a panství Telč. Telč.
  4. Bláha, J. - Hrdlička, J. 1998: Kostel sv. Vojtěcha poblíž Studnic u Telče (K podobě pozdně středověkých krovů v okolí Telče), Průzkumy památek V, č. 2, s. 99-115. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bobková-Valentová, K. - Hnilicová, P. edd. 2020: Telč a jezuité. Řád a jeho mecenáši. Katalog výstavy. Praha: Historický ústav AV ČR, NPÚ, Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR.
  6. Ciulisová, I. 2010: Stiche als Gebrauchsobjekte: zur Verbreitung von Schongauers Grafik in Mittelosteuropa, in: T-H. Borchert, Van Eyck bis Dürer. Altniederländische Meister und die Malerei in Mitteleuropa 1430-1530. Stuttgart: Groeningemuseum, s. 113-121.
  7. Cori, J. N. 1894: Jindřich IV. z Hradce: nástin životopisný. Jindřichův Hradec: F. Tischer.
  8. Čejková, H. 2007: Deskový obraz Panny Marie s dítětem (z 15. století?) z Muzea v Telči. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Milena Bartlová. Brno [online]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/b7n54/ [cit. 2019-05-13].
  9. Eichler, K. 1888: Poutní místa a milostivé obrazy na Moravě a v rak. Slezsku. Díl 1. Část druhá. Brno.
  10. Hamrlová, A. - Sekanina, A. 2020: K mobiliáři telčských kostelů, in: K. Bobková-Valentová - P. Hnilicová edd., Telč a jezuité. Řád a jeho mecenáši. Katalog výstavy. Praha: Historický ústav AV ČR, NPÚ, Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, s. 42n.
  11. Haragová, V. 2014: Kaple svatého Jana Křtitele při ambitu kostela svatého Václava v Olomouci a její výzdoba, in: Opuscula historiae atrium 63, č. 1-2, s. 12-23.
  12. Hlaváčková, H. - Seifertová, H. 1986: Mostecká madona - imitatio a symbol, Umění 34, s. 44-57, Exkurs, s. 53-54. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Hlaváčková, J. 2019: Počátky české deskové malby, její podoby a funkce, in: K. Kubínová - K. Benešovská edd., Imago et imagines. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století. Praha: Academia, s. 364-387.
  14. Höfler, J. 2007: Der Meister E. S. Ein Kapitel europäischer Kunst des 15. Jahrhunderts. Tafelband. Regensburg: Schnell und Steiner.
  15. Homolka, J. 1965: Desková malba, in: J. Homolka ed., Jihočeská pozdní gotika 1450-1530: Hluboká. Hluboká nad Vltavou: Alšova jihočeská galerie, s. 269-270.
  16. Horký, J. E. 1845: Die Tempelherren in Mähren: Sagen, Untersuchungen, Geschichte: mit einem Einhangen über die wirklichen und vorgeblichen Besitzungen der Tempelherren in Mähren in Böhmen. Znaim.
  17. Hradilová, J. - Hradil, D. - Trmalová, O. - Žemlička, J. 2016: Metodika pro vizualizaci vnitřní struktury malířského díla s využitím nových metod na bázi rentgenového záření. Praha: Akademie výtvarných umění.
  18. Hrdlička, J. - Hrdličková, M. - Melmuková-Šašecí, E. - Bláha, J. 1999: Telč 900 let (1099-1999). Telč.
  19. Hrudička, A. 1899: Kostel Matky Boží a jiné církevní památky města Telče. Kutná Hora.
  20. Hrudička, A. 1908: Topografie diecese brněnské. Brno.
  21. Chamonikola, K. 1999: Kapitoly k sochařství a deskové malbě, in: K. Chamonikola ed., Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. Díl 2. Brno: Moravská galerie, s. 245-272.
  22. Chlumská, Š. ed. 2017: Materiálový průzkum a dokumentace středověkých děl. Deskové malîřstvî a sochařstvî 1300-1530. Památkový postup. Praha: NG.
  23. Impelluso, L. 2004: Nature and its symbols. Los Angeles: Getty Publications.
  24. Janoušek, J. 1886: Městský archiv v Telči na Moravě, in: Sborník historický 4, s. 10-11.
  25. Janovský, F. 1898: Musejní spolek v Telči, Časopis Matice moravské 22, č. 2, s. 187-189.
  26. Jaroš, Z. a kol. 2006: Kříž i kalich. Katalog výstavy. Jihlava: Muzeum Vysočiny Jihlava.
  27. Lavička, R. 2017: Pozdně středověká architektura v Jindřichově Hradci za vlády Jindřicha IV. z Hradce (*1463 - †1507), in: Jihočeský sborník historický 86, s. 28-59.
  28. Kemperdick, S. 2004: Martin Schongauer. Eine Monographie. Petersberg: Michael Imhof Verlag.
  29. Klípa, J. 2020: Kultovní obraz v období krásného slohu a v 15. století, in: K. Kubínová - K. Benešovská edd., Telč a jezuité. Řád a jeho mecenáši. Katalog výstavy. Praha: Historický ústav AV ČR, NPÚ, Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, s. 388-419.
  30. Kořán, I. 1989: Život našich gotických madon, Umění 37, č. 3, s. 193-220.
  31. Křenková, Z. 2012: Nově nalezená malba v bývalém kostele františkánů observantů v Jemnici a její slezské východisko, in: Památky Vysočiny 2011, Sborník NPÚ ÚOP V Telči, Telč, s. 127-139.
  32. Maňas, V. - Orlita, Z. 2020: Náboženská bratrstva v Telči, in: K. Bobková-Valentová - P. Hnilicová edd., Telč a jezuité. Řád a jeho mecenáši. Katalog výstavy. Praha: Historický ústav AV ČR, NPÚ, Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, s. 149-157.
  33. Matouš, F. 1953: Malířství, in: V. Denkstein - F. Matouš, Jihočeská gotika. Praha, s. 64-82.
  34. Monnas, L. 2012: Renaissance Velvets. London: Victoria and Albert Museum.
  35. Paclík, K. ed. 1932: Turistický průvodce po Telči. Telč: J. Fišer.
  36. Pátková, H. 2000: Bratrstvie ke cti Božie. Poznámky ke kultovní činnosti bratrstev a cechů ve středověkých Čechách. Praha: KLP-Koniasch Latin Press.
  37. Pavlíková, V. 2019: Mariánská úcta a nástěnné malby v kostele Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Bernardina Sienského v Olomouci na Bělidlech, in: Acta Universitatis Carolinae, Philosophica et Historica 2 / Studia Historiae Artium III, s. 49-68. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Pešina, J. 1950: Česká malba pozdní gotiky a renesance. Praha: Orbis.
  39. Radostová, Š. 2018: Křídla oltáříku z Telče (T06468, T06469), in: Š. Radostová ed., Ad unicum. Umělecká díla z fondů Národního památkového ústavu I/2. Od gotiky k manýrismu. Praha: NPÚ, s. 91-94.
  40. Ramešová, M. 2020: Podoby mariánské úcty v Telči, in: K. Bobková-Valentová - P. Hnilicová edd., Telč a jezuité. Řád a jeho mecenáši. Katalog výstavy. Praha: Historický ústav AV ČR, NPÚ, Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, s. 158-165.
  41. Rampula, J. nedat.: Fara staroměstská a fara u sv. Jakuba. Rkp., nestr.
  42. Royt, J. 2006: Slovník biblické ikonografie. Praha: Karolinum.
  43. Royt, J. 2011: Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století. Praha: Karolinum.
  44. Royt, J. - Šedinová, H. 1998: Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha: Mladá fronta.
  45. Rulíšek, H. 2005: Postavy, atributy, symboly: slovník křesťanské ikonografie. Hluboká nad Vltavou: Alšova jihočeská galerie.
  46. Studýnková, R. 2014: Muzea na Vysočině v období druhé světové války. Rigorózní práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Pavel Holman. Brno [online]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/jxp59/ [cit. 2022-02-26].
  47. Štefanová, M. 1985: Figurálně zdobené rámy českých gotických obrazů, Umění 33, s. 315-329.
  48. Teplý, F. 1927: Dějiny města Jindřichova Hradce. Část všeobecná. Dílu 1. svazek 2. Dějiny města za vlády pánů z Hradce linie Telecké (1453-1604). Jindřichův Hradec.
  49. Tiray, J. 1913: Vlastivěda moravská. II. Místopis. Telecký okres. Brno: Musejní spolek v Brně.
  50. Vavřík, D. - Žemlička, J. 2015: Rentgenové zobrazování plastik a obrazů, in: M. Drdácký - Z. Slížková - J. Valach edd., Příspěvek technických věd k záchraně a restaurování památek. Praha: Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, Centrum excelence Telč, s. 320-329.
  51. Wolný, G. 1860: Kirchliche Topographie von Mähren, meist nach Urkunden und Handschriften: Abt. II. Brünner Diöcese. Bd. III. Brünn.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.