Průzkumy památek 2022, 29(1):81-96 | DOI: 10.56112/pp.2022.1.05
Povrchové úpravy několika dřevěných barokních soch v Olomouci a na Svatém Kopečku ve světle archivních pramenů
- 1 Seminář dějin umění, Masarykova univerzita
Cílem článku je intepretace výpovědi některých pramenů za účelem interpretace problematiky specifických povrchových úprav barokních sochařských děl v období raného novověku. Studie uvádí vesměs nedochované práce štafírů Johanna Philippa Hiebera a Antona Müllera na základě několika dochovaných smluv a účtů, které dokládají použití nejen standardních uměleckých postupů a materiálů, ale rovněž detailně pojednávají o finálních úpravách v podobě různých typů lihových a olejo-pryskyřičných laků. Studie se pokouší o vedle obecnějšího výkladu zjištěných poznatků rovněž o zhodnocení specifického prostředí a role objednavatele a investora v procesu využití daných materiálů a technologií s ohledem na jeho vědecké zájmy v oboru přírodních věd.
Klíčová slova: dřevěné sochy - povrchové úpravy - polychromie - technologie - materiály - laky - barokní sochařství - 18. století - Olomouc
Surface treatment of Baroque sculptures in the light of archival sources
The article aims to explain evidence of some sources to interpret the issues of specific types of surface treatments of Baroque sculptures during the early modern period. The study interprets the largely missing works by Johann Philipp Hieber and Anton Müller, artisans who carried out surface treatment of statues, based on several remaining agreements and bills that provide evidence of using not just standard art techniques and materials, but also deal in detail with the finishing touches done by various types of alcohol and oil-resin varnishes. In addition to the general interpretation of discovered knowledge, the study seeks to evaluate the specific environment and role of the commissioner and the investor in the process of using the given materials and technologies with respect to their interest in natural sciences.
Keywords: wooden statues - surface treatment - polychromy - technology - materials - varnishes - Baroque sculpture - 18th century - Olomouc
Zveřejněno: 15. červen 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Bobek, V. 1990: Závěrečná zpráva o restaurování mobiliáře kaple sv. Anny z kostela Panny Marie Sněžné v Olomouci. Restaurátorská zpráva. Olomouc 1990, rkp. (uloženo v archivu Národního památkového ústavu, území odborné pracoviště v Olomouci, sign. R276).
- Buonanni, F. 1720: Trattato sopra la vernice detta communemente cinese. Roma.
- Cichrová, K. - Hoftichová, P. edd. 2020: Štafířství. Vybrané kapitoly z umění imitativních povrchových úprav. České Budějovice.
- Čoban, J. 2013: Restaurátorský průzkum polychromovaných dřevořezeb […] v interiéru kaple sv. Isidora, Křenov, okr. Svitavy. Restaurátorský průzkum. Praha, rkp. (archiv Josefa a Hany Čobanových).
- Čoban, J. - Čobanová, H. 2017: Mobiliář kaple sv. Isidora v Křenově, in: Sborník konference sdružení pro ochranu památek ARTE-FAKT, Restaurování a ochrana uměleckých děl, konzervace a restaurování malby a polychromie, Kutná Hora, s. 98-119.
- Dietemann, P. - von Miller, K - Höpker, Ch. - Baumer, U. 2019: On the Use and Differentiation of Resins from Pinaceae Species in European Artworks Based on Written Sources, Reconstructions and Analysis, Studies in conservation 64, s. 62-73.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dorge, V. - Howlett, F. C. edd. 1998: Painted Wood: History and Conservation. Los Angeles.
- Hamsíková, R. - Nečásková, M. 1996: Restaurování soch ze Sobotky, in: M. Suchomel - R. Hamsíková - M. Necásková edd., Barokní sochařská dílna Jelínků z Kosmonos. Restaurované řezby z děkanského kostela sv. Máří Magdalény v Sobotce. Praha, s. 26-29.
- Hamsíková, R. 1997: Technika polychromie skulptur z ateliéru Jelínků, in: T. Hladík - R. Hamsíková - M. Suchomel edd., Josef Jiří Jelínek (1697-1776). Sochařská barokní dílna z Kosmonos. Praha, s. 57-66.
- Hladík, T. 2016: Sochařská dílna období baroka ve střední Evropě. Od návrhu k provedení. Praha.
- Hübner, J. 1714: Curieuses und Reales Natur-, Kunst-, Berg-, Gewerck- und Handlungs-Lexicon, [Leipzig].
- J. K. 1734: Neu-eröffnete Guldene Kunst-Pforte Zu Allerhand raren Curiositäten, Kunst- und Wissenschafften […] 1, Nürnberg.
- Koller, M. 1974: Barockaltäre in Österreich. Technik, Fassung, Konservierung. Wien, s. 252-253.
- Komárek, F. 2007: Vznik a vývoj malířského bratrstva sv. Lukáše v Brně v 1. polovině 18. století. Magisterská diplomová práce FF Masarykovy univerzity. Brno, rkp.
- Kratinová, V. 1956: Smlouvy s malíři Janem Filipem Hüberem a Antonínem Müllerem na štafírské práce v kostele P. Marie Sněžné a jezuitské koleji v Olomouci, Časopis Moravského zemského musea, odd. B, 61, s. 311-322.
- Koňáková, A. - Koňák nedat.: J. Bazilika Navštívení P. Marie na Svatém Kopečku u Olomouce, Restaurování varhanní skříně. Restaurátorská zpráva. Olomouc, nedatováno, rkp. (uloženo v archivu NPÚ ÚOP v Olomouci, sign. R463).
- Kuchynka, R. 1916: Účetní kniha staroměstského pořádku malířského 1699-1781, in: Památky archeologické 28, Praha, s. 25-29 a 77-88.
- Losos, L. 2005: Pozlacování a polychromie. Praha.
- Losos, L. 2012: Historický nábytek: konstrukce, údržba, restaurování. Praha.
- Matus, D. 2021: Truhláři a sochaři dominikánského řádu na Moravě v 17. a 18. století. Magisterská diplomová práce FF Masarykovy univerzity. Brno, rkp.
- Mlčák, L. 1994: Jan Kryštof Handke 1694/1774. Vlastní životopis. Olomouc.
- Mlčák, L. 2000: K dějinám raně barokního konventního kostela premonstrátské kanonie na Hradisku u Olomouce, Střední Morava, Kulturněhistorická revue 10, s. 4-25.
- Neckař, J. 1981: Oltáře svatého Karla Boromejského a archanděla Michaela v kostele Panny Marie Sněžné. Restaurátorská zpráva. Olomouc, rkp. (uloženo v archivu NPÚ ÚOP v Olomouci, sign. R153).
- Neckař, J. 1984-1989: Zpráva o restaurování plastické výzdoby hlavního oltáře v kostele Panny Marie Sněžné v Olomouci - II. etapa. Restaurátorská zpráva. Olomouc 1984-1989, rkp. (uloženo v archivu NPÚ ÚOP v Olomouci, sign. R174).
- Neckař, J. 1983: Zpráva o restaurování v kostele Panny Marie Sněžné v Olomouci, II. etapa - oltář sv. Josefa. Restaurátorská zpráva. Olomouc, rkp. (uloženo v archivu NPÚ ÚOP v Olomouci, sign. R284).
- Nečásková, M. 1997: Restaurování interiéru kostela sv. Ignáce v Praze, in: I. Furáková, Restaurovaná barokní díla z kostela sv. Ignáce v Praze. Praha, s. 33-42.
- Pechová, D. - Pávová, M. 2012: Polychromované dřevořezby z kaple sv. Isidora, Křenov. Chemicko-technologické průzkumy realizované v letech 2013-2014, 2016 před a v průběhu restaurátorských prací. Chemicko-technologické průzkumy. Praha, rkp. (archiv Josefa a Hany Čobanových).
- Penn, T. Z. 1984: Decorative and Protective Finishes, 1750-1850: Materials, Process, and Craft, in: Bulletin of the Association for Preservation Technology 16, s. 3-46.
Přejít k původnímu zdroji...
- Petr, F. 1953: Umělecké dřevořezby a jejich restaurování. Praha.
- Pursche, J. 2005: Edelmetall, Buntmetall - Altmetall? Die Restaurierungsproblematik metallischer Fassungen auf Stuck, in: U. Schädler-Saub ed., Die Kunst der Restaurierung. Entwicklungen und Tendenzen der Restaurierungsästhetik in Europa (= ICOMOS Hefte des Deutschen Nationalkomitees Xl). München, s. 187-199.
- Rembold, J. J. 1746: Neuer Tractat von Firniss- Laquir- und Mahler-Künsten. Nach dem Original des berühmten P. Bonani in Rom. Mit vielen neuen Arcanis, unterschiedlichen Beschreibungen des Gummi Copals und Bernsteins, deren Eigenschaften, Praeparation und Auflösung zu Fürnissen […]. Breslau - Leipzig.
- Röder, J. 1934: Die Olmützer Künstler und Kunsthandwerker des Barock. Olmütz.
- Schießl, U. 1979: Rokokofassung und Materialillusion. Mittenwald.
- Schmidt, H. R. 1997: Licht und Glanz an Kirchenaustattungen des 17. und 18. Jahrhunderts in Altbayern und Schwaben, in: K. Walch - J. Koller edd., Lacke des Barock und Rokoko. Baroque and Rococo lacquers (= Arbeitshefte des Bayerischen Landesamtes für Denkmalpflege 81). München, s. 11-20.
- Slánský, B. 1973: Technika v malířské tvorbě: malířský a restaurátorský materiál. Praha.
- Staněk, J. 2020: Techniky lazurování na stříbřených podkladech, in: K. Cichrová - P. Hoftichová edd., Štafířství. Vybrané kapitoly z umění imitativních povrchových úprav. České Budějovice, s. 157-169.
- Stehlík, M. 2012: Sochařský svět Jiřího Antonína Heinze. Brno.
- Stehlík, M. 2014: Barva a valér v sochařské tvorbě Jiřího Antonína Heinze, Monumentorum Moraviae tutela 16, s. 69-75.
- Straub, R. E. 1986: Firnis. Das Reallexikon zur Deutschen Kunstgeschichte 8, München.
- Suchánek, P. 2017: Zlacení soch v sakrálním prostoru a barokní imaginace v době tereziánských reforem, Opuscula historiae artium 66, s. 182-195.
- Suchomel, M. 1976: Rozpoznávání sochařských původních polychromií, Zprávy památkové péče 36, s. 593-602.
- Suchomel, M. 1983: Původní malířské povrchové adjustace českých barokních kamenných soch, Zprávy památkové péče 43, s. 65-75.
- Suchomel, M. 1987: Několik poznámek k původním malířským adjustacím povrchu soch M. B. Brauna, Zprávy památkové péče 47, s. 321.
- Suchomel, M. 1997: Dvě úvahy o podobě původních malířských adjustací povrchu kamenných soch, Zprávy památkové péče 57, s. 173-182.
- Svobodová, E. - Kopecká, I. 2021: Protokol materiálové analýzy vzorků. Křenov - hřbitovní kaple sv. Isidora, dřevořezba s polychromií - Bůh Otec. Restaurátorská analýza. Praha, rkp. (archiv autorek).
- Šperling, I. 1989: Poznámky k štafírským pracím baroka v Čechách, in: Sborník restaurátorských prací 4, Praha, s. 5-30.
- Tittel, J. 1918: Die Restaurierung der Maria-Schneekirche (k.u.k.Garnisonskirche) in Olmütz in der Jahren 1916-1918. Olmütz.
- Trizuljaková, M. 2006: Restaurování dvojice soch andělů z Moravské Hůzové. Restaurátorská zpráva. Senička 2006, rkp. (uloženo v Muzeu umění Olomouc, sign. R 197).
- Trizuljaková, M. 2019: Oltář sv. Barbory - štuky. Restaurátorská zpráva. Senička 2019, rkp. (uloženo v archivu NPÚ ÚOP v Olomouci, sign. R2192).
- Walch, K. 1992: Firnisüberzüge auf Marmorierungen im 18. Jahrhundert. Quellenstudien und restauratorische Praxis in der Wieskirche mit einem Beitrag von Brigitte Hecht-Lang zu den nachgewiesenen Lackfirnissen auf Ausstattungsstücken, Hefte des deutschen national komitees ICOMOS 5, s. 391-409.
- Walch. K. - Koller, J. edd. 1997: Lacke des Barock und Rokoko. Baroque and Rococo lacquers (= Arbeitshefte des Bayerischen Landesamtes für Denkmalpflege 81). München.
- Watin, J.-F. 1772: L'Art de faire et d'employer le Vernis ou l'art du vermisseur […]. Paris.
- Watin, J.-F. 1773: L'art du peintre, doreur, vernisseur, ouvrage utile aux artistes et aux amateurs […], Paris.
- Watin, J.-F. 1779: Der Staffirmaler, oder die Kunst anzustreichen, zu vergolden und zu lackiren […]. Leipzig.
- HZ [Helena Zápalková] 2011: Dvojice andělů (atlantů), in: O. Jakubec - M. Perůtka edd., Olomoucké baroko 3. Historie a kultura. Olomouc, kat. č. 65, s. 183.
- Zedler, J. H. 1737: Großes vollstaendiges Universal-Lexicon Aller Wissenschaften und Kuenste, welche bißhero durch menschlichen Verstand und Witz erfinden und verbessert worden […] 16, Halle - Leipzig.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.