Průzkumy památek, 2018 (roč. 25), číslo 1
Úvodník
Poznámka u příležitosti 25. výročí vzniku Průzkumů památek
Vladislav Razím
Průzkumy památek 2018, 25(1):1-2
Studie
Tvrz v Útěchovicích. K průzkumu středověké jizby, nebo již světnice?
Stronghold in Útěchovice. On research of a medieval smoky room or already a living room
Ivan Peřina
Průzkumy památek 2018, 25(1):3-24 | DOI: 10.56112/pp.2018.1.02
Příspěvek se věnuje novým poznatkům o středověké tvrzi přestavěné na sýpku, která byla uvedena do literatury již několikrát. Následně byla stavba považována za zaniklou, ačkoliv se dochovaly úseky jejího obvodového zdiva, které nabízí cenné nálezové situace k otázce bydlení ve středověku. Ves Útěchovice leží v severním sousedství Hamru na Jezeře na východním okraji okresu Česká Lípa.Objekt tvrze se zřítil v roce 1978, střecha nad čtvercovým půdorysem byla sedlová s polovalbami, patro bylo hrázděné. Jak konstrukce krovu tak hrázdění mohla náležet druhé polovině 17. století. Datování konstrukce patra potvrdila i dendrochronologická analýza zbylých...
Bella, & rara armaria di sua Altezza: Zbrojnice Pražského hradu v době Ferdinanda Tyrolského
Bella, & rara armaria di sua Altezza: Prague Castle Armories in the Time of Ferdinand II, Archduke of Austria
Petr Uličný
Průzkumy památek 2018, 25(1):25-46 | DOI: 10.56112/pp.2018.1.03
Když se v roce 1567 po dvaceti letech plnění své role místodržitele českých zemí stěhoval z Pražského hradu do Ambrasu u Innsbrucku Ferdinand II. Tyrolský (1529-1595), bral si sebou 347 liber osobní zbroje a zbraní. Ty se měly stát jádrem jeho proslulé sbírky budované na Ambrasu do konce života, umístěné do čtyř zámeckých zbrojnic a obsahující mimo jiné zbroje významných vojevůdců své doby, instalované ve speciální "Zbrojnici hrdinů". Je zřejmé, že počátky jeho slavné sbírky se formovaly v Čechách, detailní doklady se však dosud nepodařilo shromáždit. Předkládaný článek zaplňuje tuto mezeru alespoň tím, že předvádí panorama zbrojnic a jejich obsah...
Mezioborový průzkum nástěnných maleb a štukatur kaple sv. Isidora v Křenově
Interdisciplinary research of murals and stucco decorations of Saint Isidore's Chapel in Křenov
Jakub Ďoubal, Petra Lesniaková, Vladislava Říhová, Jan Vojtěchovský
Průzkumy památek 2018, 25(1):47-70 | DOI: 10.56112/pp.2018.1.04
V letech 1706-1707 byla v Křenově (okres Svitavy) postavena hřbitovní kaple sv. Isidora. Její interiér byl brzy vyzdoben malbami, štukaturami a mobiliářem, které tvořily náročný vrcholně barokní gesamtkunstwerk. Udržování budovy mělo na starosti náboženské bratrstvo sv. Isidora (1713-1783), později budovu opravovala místní farnost. Po roce 1945 stavba chátrala, až na počátku 70. let 20. století byl zjednodušujícím způsobem rekonstruován vnější plášť budovy. První zajištění havarijního stavu umělecké výzdoby probíhalo od roku 2005. V letech 2012-2015 prováděli restaurátorské a související práce na nástěnných malbách a štukaturách odborníci a studenti...
Calices arte et pretio exquisitos: Liturgické stříbro kostela Jména Ježíš v Telči z pohledu kostelních inventářů a účtů
Calices arte et pretio exquisitos: Liturgical silver in the Church of the Holy Name of Jesus in Telč from the perspective of church inventories and accounts
Anna Hamrlová
Průzkumy památek 2018, 25(1):71-86 | DOI: 10.56112/pp.2018.1.05
Stříbrné liturgické náčiní kostela Jména Ježíš v Telči je dokladem honosného vybavení zdejších jezuitů i názorným příkladem toho, jak do kostelního vybavení zasahovaly rekvizice počátku 19. století. Zdejší kolej a dům třetí probace byly založeny Františkou hraběnkou Slavatovou rozenou z Meggau (1610-1676) krátce po polovině 17. století, r. 1667 následovalo i vysvěcení zdejšího kostela. O počtu a typu předmětů nás informují především kostelní inventáře dochované až od r. 1804 a kostelní účty spjaté především s 18. stoletím. Rok 1804 je důležitým pro představu o vybavenosti někdejšího řádového kostela liturgickými stříbrnými předměty. Nejstarší dochovaný...
Žerotínské saně a dámský saňový karusel 17.-18. století
The Žerotín Family Sleighs and Ladies' carousel Sleigh, 17th-18th Century
Šárka Kolářová
Průzkumy památek 2018, 25(1):87-102 | DOI: 10.56112/pp.2018.1.06
Karuselové neboli závodní saně (Carrouselschlitten či Rennschlitten) jsou fenoménem barokní dvorské a aristokratické kultury. Určeny byly výhradně pro dámy a jejich kavalíry, jež je využívaly pro své osobité sportovní soutěže - saňové karusely (Schlitten Carrousel). Luxusně řemeslně a umělecky zpracované jednosedadlové saně, které bývaly součástí nákladné saňové ekvipáže, jsou představeny prostřednictvím dvou exemplářů žerotínské provenience. Dvě saňové korby karuselového typu představují mimořádně cenné památky svého druhu. Jejich badatelskou hodnotu výrazně zvyšují heraldické prezentace, které dovolují nejen blíže postihnout jejich původ, ale i upřesnit...
Varhany kostela sv. Floriána v Kružberku-Starých Lublicích
Jiří Krátký
Průzkumy památek 2018, 25(1):103-112 | DOI: 10.56112/pp.2018.1.07
V okolí kružberské přehrady (okres Opava) lze nalézt několik cenných varhanních nástrojů - jedná se zejména o díla z přelomu 18./19. století od Josepha Sebastiana Staudingera v Starých Těchanovicích, Kružberku a Nových Lublicích. Tématem předkládaného článku je historie varhan v kostele sv. Floriána v Kružberku-Starých Lublicích, přičemž zvláštní pozornost je věnována i popisu současného nástroje. Starolublický kostel je pro dějiny varhanářství českého Slezska velmi důležitou lokalitou. V roce 1843 pro zdejší chrám navrhuje Franz Rieger (1812-1885) ještě jako varhanář v Sosnové stavbu nových varhan s dvanácti rejstříky (viz příloha č. 1), což je dosud...
Mozaikářská dílna Ústředí uměleckých řemesel a její předchůdci
The Arts and Crafts Centre mosaic studio and its predecessors
Vladislava Říhová, Zuzana Křenková
Průzkumy památek 2018, 25(1):113-132 | DOI: 10.56112/pp.2018.1.08
V meziválečném období byl v Čechách vyvinut skleněný materiál na výrobu mozaik. Jeho charakteristika a vlastnosti byly jiné, než u skla dováženého z Itálie a byly oproti zahraničnímu vyzdvihovány. Na tento úspěch se pokoušela navázat i poválečná mozaikářská činnost.Po roce 1945 byly obnoveny některé starší ateliéry, nakonec ale fungovaly jen epizodicky a byly sloučeny pod jednou hlavičkou do podniku Česká mosaika (1949). Soukromá mozaikářská činnost v této době v podstatě zanikla a ustavila se nová mozaikářská dílna, která v socialistickém Československu vyráběla mozaiky čtyřicet let v rámci podniku Ústředí uměleckých řemesel (ÚUŘ; 1954-1993)....
Průzkum typologie skleněných kostek využívaných v poválečné umělecké mozaice
Research of the glass cube typology employed in the post-war mosaic art
Irena Kučerová, Zuzana Křenková, Vladislava Říhová
Průzkumy památek 2018, 25(1):133-148 | DOI: 10.56112/pp.2018.1.09
Článek přináší ucelený přehled všech typů mozaikových kostek vyráběných na území České republiky, které výtvarníci v bývalém Československu užívali pro mozaikovou tvorbu. Stručně popisuje historii a technologii jejich výroby a uvádí konkrétní příklady děl vysázených z jednotlivých typů mozaikových kostek. Štípané mozaikové sklo se na území České republiky tavilo od počátku 30. let do počátku 90. let 20. století. "České" štípané mozaikové sklo se od italského liší svou barevností a chemickým složením, od druhé poloviny 20. století i velikostí kostek, které byly často nepravidelného tvaru. Dalším typem jsou vertikálně mačkané kostky, které se cíleně...
Materiálie
Goticko-renesanční detaily v domě čp 510/I na Havelském městě v Praze a jejich vztah k portálům v Ludvíkově křídle na Pražském hradě
Gothic-Renaissance stonemason artwork in house no. 510/I in Havel Town in Prague and its relation to Louis Wing at Prague Castle
Michael Rykl
Průzkumy památek 2018, 25(1):149-161 | DOI: 10.56112/pp.2018.1.10
Goticko-renesanční kamenická práce v domě čp 510/I na Havelském městě v Praze a její vztah k portálům v Ludvíkově křídle na Pražském hraděV domě čp 510/I na Starém městě pražském je zachován soubor goticko-renesančních detaiilů, pocházejících z přestavby staršího domu, jehož počátky sahají do poloviny 13. stol.Na fasádě jsou zachována dvě pískovcová přetínavá okenní ostění, lemovaná štíhlou renesanční edikulou. Okna náležela velké síni v patře domu. Třetí shodné okno je kopií předešlých, vzniklou až v 70. letech 19. stol. v místě zrušeného pozdně gotického arkýře.K těmto oknům náležel sedátka v nikách, tvarovaná z cihelných tvarovek do...
Krovy Sálu předků a navazujícího trojkřídlí zámku ve Vranově nad Dyjí
Timber roofs of the Hall of Ancestors and the adjacent three wings in Vranov nad Dyjí Castle
Jiří Bláha
Průzkumy památek 2018, 25(1):161-171 | DOI: 10.56112/pp.2018.1.11
Stavba Sálu předků je charakteristickou dominantou vranovského zámku situovaného na vysokém skalním ostrohu nad řekou Dyjí. Na půdoryse protáhlé elipsy vznikla podle návrhu Johanna Bernharda Fischera z Erlachu v 90. letech 17. století zcela mimořádná stavba. Jde o jednu z prvních monumentálních realizací radikálního baroku situovaných u nás mimo významná centra. Původem štýrský architekt se po dlouhodobém studijním pobytu v Římě v roce 1687 usadil ve Vídni. Skutečnost, že pracoval u samotného Gian Lorenza Berniniho, měla magický vliv na hraběte Michaela Jana II. z Althannu, který v té době v místě staré středověké kaple vranovského zámku plánoval vytvořit...
Recenze
Roman Lavička - Ladislav Čapek - Jiří Fröhlich - Jiří Havlice - Rudolf Krajíc - Lukáš Reitinger: Královská založení na jihu Čech za vlády posledních Přemyslovců
Jiří Varhaník
Průzkumy památek 2018, 25(1):172-176