Průzkumy památek 2018, 25(1):133-148 | DOI: 10.56112/pp.2018.1.09

Research of the glass cube typology employed in the post-war mosaic art

Irena Kučerová1, Zuzana Křenková1, Vladislava Říhová2
1 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, Ústav chemické technologie restaurování památek
2 Univerzita Pardubice, Fakulta restaurovaní

The article provides a comprehensive overview of the mosaic cube types produced in the Czech lands that the former Czechoslovak artists used for mosaic art. In addition to the hand-chopped and prefabricated mosaic glass (pressed in plier moulds) and sintered mosaic described in literature, the article examines the production of mosaics and mosaic prefabricates from cut bars which were produced in Železný Brod in the 1950s. The reader learns about additional ways of using bars in mosaic artworks. The article explains differences between vertically and rotationally pressed cubes, localises their production, provides dating, and specifies their appearance. Furthermore, the production technology of cast (rolled) mosaic cubes, which are often mistaken for the sintered ones, is described. Finally, the summary presents the history of flat glass mosaic art. The artworks made of different types of mosaic cubes accompany the various mosaic cube production technology descriptions.

Keywords: glass mosaic, glass mosaic cube typology, vertically pressed mosaic, rotationally pressed mosaic, hand-chopped mosaic, cast mosaic, sintered mosaic, flat glass mosaic, mosaic made of bars, monumental art creations of the second half of the 20 century

Published: June 15, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kučerová, I., Křenková, Z., & Říhová, V. (2018). Research of the glass cube typology employed in the post-war mosaic art. Průzkumy památek25(1), 133-148. doi: 10.56112/pp.2018.1.09
Download citation

References

  1. F. van Burkom - Y. Spoelstra - S. Vermaat, Kunst van de wederopbouw in Nederland 1940-1965. Rotterdam: Nai010 Uitgevers/Publishers 2013.
  2. A. Adlerová - M. Hlaveš - M. Tesař, Skleněná mozaika, in: R. Kirsch ed., Historie sklářské výroby v českých zemích II. díl/2. Praha: Academia 2003, s. 404-407.
  3. A. Langhamer, Minulost a přítomnost skleněné mozaiky v Čechách, Sklář a keramik 53, č. 4-5, 2003, s. 72-78.
  4. M. Kracík Štorkánová, Skleněná mozaika II, Materiály, in: Obklady, dlažby & sanita7, č. 2, 2014, s. 24-27.
  5. M. Kracík Štorkánová a kol., Opus musivum. Mozaika ve výtvarném umění. Unětice: Art & Craft Mozaik 2015, s. 33, 38 a 41.
  6. M. Kracík Štorkánová - D. Rohanová, Materiálové rozdělení skleněných mozaik, jejich degradace a metody průzkumu, Zprávy památkové péče 77, č. 3, 2017, s. 235-243.
  7. M. Knězů Knížová - Z. Křenková - V. Říhová - Z. Zlámalová Cílová - I. Kučerová - M. Novák - M. Zlámal, Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození, FCHT VŠCHT Praha, Praha 2015 (on-line). Dostupné na http://mozaika.vscht.cz [citováno 30. 2. 2018].
  8. V. Čtyroký, Česká mozaika, Sklářské rozhledy 18, č. 8, 1941, s. 145-153. Go to original source...
  9. Z. Křenková, Jan Tumpach a cesta k českému mozaikovému materiálu, Zprávy památkové péče 77, č. 3, 2017, s. 254-259.
  10. V. Čtyroký, Mosaikové smalty, Sklářské rozhledy 19, č. 8-9, 1942, s. 143-152. Go to original source...
  11. J. Hlaváček, Tisíce kaménků, Pestrý týden, 2. 1. 1943, s. 8-9.
  12. M. Ajvaz, Tradice a budoucnost mozaiky, Umění a řemesla 3, 1958, s. 88-97.
  13. V. Románek, V kostce a o kostkách, Výtvarná práce 2, č. 16-17, 1954, s. 11.
  14. K. Fábel, Osamělý kapitán, Umění a řemesla 35, č. 4, 1993, s. 16-17.
  15. A. Štulík ed., Sklo ve stavebnictví. Praha: Státní nakladatelství technické literatury 1955.
  16. M. Ajvaz, Mozaiková skla, Sklář a keramik 24, č. 11, 1974, s. 329-331.
  17. M. B. Wolf, Sklo, podstata, krása a užití. Praha: Pražské nakladatelství V. Poláčka 1947.
  18. L. Losos - J. Šrámek - K. Posoldová, Štukatérské a mozaikářské materiály I. Praha: Institut vzdělávání pracovníků v kultuře a umění 1984.
  19. F. Tesař - A. Klouda, Mozaikářství: učební text pro 1. až 3. ročník učebního oboru mozaikář. Praha: Státní nakladatelství technické literatury 1988.
  20. O. Palata, Oldřich Žák, Jizerská kóta 0428, č. 4, 1996, s. 62-64.
  21. Z. Wirth, Mosaiková výzdoba vestibulu Staroměstské radnice v Praze, Umění 12, 1939-1940, s. 303-305.
  22. J. Brychta, Na okraj výstavy "Nové použití skla v architektuře", Československý sklář a keramik 3, č. 6, 1953, s. 102-103.
  23. P. Vinař, Po skleněných reliéfech ještě o mosaice, Květy 6, č. 5, 1956, s. 9.
  24. I. Kučerová - Z. Křenková - V. Říhová - Z. Zlámalová Cílová - M. Knězů Knížová, Česká skleněná mozaika, in: Veřejné umění, Sborník GAVU v Chebu, 2018, s. 6-17 (on-line). Dostupné na http://www.publicart.gavu.cz/templates/publicart/data/5_sbornik-publicart-2017.pdf [citováno 5. 4. 2018].
  25. J. Brychta - S. Libenský a kol., Výstava skla v Železném Brodě 1955. Katalog výstavy. Železný Brod: Průmyslová škola sklářská 1955.
  26. J. Mikulička, Socialistické mozaice hrozí zánik, památkáři jsou proti, iDnes.cz/Liberecký kraj, 16. 4. 2018 (on-line). Dostupné na https://liberec.idnes.cz/liberec-univerzita-tul-socialiscka-mozaika-pamatkari-zanik-pql-/liberec-zpravy.aspx?c=A180416_134650_liberec-zpravy_jape [citováno 18. 4. 2018].
  27. J. Draxler a kol., Malování, pokovování a příbuzné techniky. Hutní sklářská příručka. Praha: Nakladatelství státní technické literatury 1973.
  28. J. Belda, Sklářské a keramické stroje I. Liberec: Vysoká škola strojní a textilní v Liberci 1994.
  29. Glass Beads. Glass beads - skleněné korálky - výrobce - Glass Beads, 2009(on-line). Dostupné na http://www.glass-beads.cz/vyrobky/o-koralkach/ [citováno 5. 3. 2018].
  30. Mačkání / Pressing - YouTube. YouTube (on-line). Dostupné na https://www.youtube.com/watch?v=Z_O0z_gHFfA [citováno 5. 3. 2018].
  31. ZAKO Glass - Výroba. ZAKO Glass (on-line). Dostupné na http://zako-glass.cz/vyroba/ [citováno 5. 3. 2018].
  32. S. Bachtík - V. Pospíchal, Zušlechťování skla. Praha: Státní nakladatelství technické literatury 1964.
  33. H. Petrášková a kol., Technologie skla pro 3. ročník středních průmyslových škol sklářských. Praha: Státní nakladatelství technické literatury 1984.
  34. R. Bárta - J. Hlaváč, Sklářství. Praha: Státní nakladatelství technické literatury 1963.
  35. B. Vařejková - J. Vojtěchovský - D. Svoboda - A. Škrabalová - V. Říhová, Mezioborový průzkum kombinované mozaiky Ptačí rodina od Ludmily Jandové, Zprávy památkové péče 77, č. 3, 2017, s. 328-332. Go to original source...
  36. V. Štefl, Využití skelné slinované mozaiky ve stavebnictví, Sklář a keramik 18, č. 9-10, 1968, s. 238.
  37. P. Nový, Jablonecká bižuterie. Praha: Grada 2008.
  38. J. Veselý, A New complement of modern architecture, Czechoslovak Glass Review 12, č. 5, 1957, s. 21-22.
  39. J. Sasínek, Glass building mosaic, Czechoslovak Glass Review 16, č. 10, 1961, s. 316-320.
  40. K. Pelant, More colourful homes, more hygienic homes, Czechoslovak Glass Review 17, č. 4, 1962, s. 125-128.
  41. J. Šmejkal, Glass mosaics - the building material of the future, Czechoslovak Glass Review 14, č. 5, 1959, s. 3-5.
  42. Z. Křenková - V. Říhová, Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století - příspěvek k umělecké topografii Moravy, Zprávy památkové péče 77, č. 3, 2017, s. 207-218.
  43. J. Nowak, Zapomenutá dílna B. Škarda z Brna, e-Monumentica, č. 2, 2016, s. 32-50 (on-line). Dostupné na http://e-monumentica.org/sites/default/files/u9/2016-2_Nowak.pdf [citováno 30. 2. 2018].
  44. E. Svoboda, Mikoláš Aleš na Moravě a Slovensku. Brno 1929.
  45. M. Míčko, Mikoláš Aleš, nástěnné malby. Praha 1955.
  46. I. Fogaš - J. Nowak - D. Rohanová, Ambice nad možnostmi aneb podivný příběh mozaiky ze Žabovřesk, in: Fórum pro konzervátory - restaurátory, 2011, s. 55-60.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.