Průzkumy památek 2018, 25(2):51-64 | DOI: 10.56112/pp.2018.2.05
Sgraffiti of the 1950s. Mapping the occurrence, condition, attribution, and circumstances of socialist realism sgraffiti
- 1 Univerzita Pardubice, Fakulta restaurování
- 2 Univerzita Pardubice, Ateliér restaurování uměleckých děl

Using the sgraffiti technique in social realism architecture is understood as the consequence of the inspiration of creators by Czech Renaissance monuments. Although this course played an important role in the composition of facades highlighting the national tradition, the occurrence of sgraffiti on European facades was quite abundant. Blanket research of post-war sgraffiti in the Czech lands seeks to at least partly compensate the missing professional literature that would pursue this issue. With respect to the historical and handicraft value of the artwork, and taking account of the fact that they are part of national heritage buildings, the socialist realism sgraffiti in our view is a distinctive art discipline that deserves more attentive care and conservation despite the fact that the works were created under special circumstances when architecture was a tool of ideological propaganda of the Stalinist totalitarian regime.
Keywords: social realism sgraffiti, social realism, facades, restoration
Published: December 15, 2018 Show citation
References
- V. Říhová ed., Sgrafito 16.-20. století, výzkum a restaurování. Pardubice 2009.
- M. Strakoš, Nová Ostrava a její satelity. Kapitoly z dějin architektury 30.-50. let 20. Století. Ostrava 2010.
- L. Skřivánková - R. Švácha - E. Novotná - K. Jirkalová edd., Paneláci 1. Padesát sídlišť v českých zemích. Praha 2016.
- L. Skřivánková - R. Švácha - M. Koukalová - E. Novotná edd., Paneláci 2. Historie sídlišť v českých zemích 1945-1989. Kritický katalog k výstavě Bydliště - panelové sídliště, plány, realizace, bydlení 1945-1989, Praha 2017.
- J. Gwuzd red., Poválečná totalitní architektura a otázky její památkové ochrany. Ostrava 2002.
- F. Chroust - I. a R. Kvasničkovi, Prostředky architektonického dotváření povrchů staveb s hledem na průmyslové výrobní metody. Praha 1956.
- J. Kořínková, Mezi architektonickým dekorem a autonomním dílem. Výtvarné umění jako součást bytové výstavby z období socialistického realismu v Brně, in: R. Koryčánek a kol., Na prahu zítřka. Brněnská architektura a vizuální kultura období socialismu. Brno 2014, s. 135-172.
- M. Zelinský, Texty a obrazy (stopy, které zůstaly). Ostrava 2007.
- F. Chroust, Utváření omítaných povrchů staveb, Architektura ČSR, 1956, č. 8, s. 459-461.
- F. Stehlík, Sgrafito v české renesanci a dnes, Architektura ČSR, 1956, č. 1-2, s. 120-124.
- E. Friedl, Spolupráce architekta se sochařem a malířem, Stavoprojekt, č. 11, 30. 7. 1953, s. 2-3.
- K. Elman Zarecor, Stavoprojekt a Ateliér národního umělce Jiřího Krohy v 50. letech 20. století, in: M. Macharáčková ed., Jiří Kroha (1893-1974): architekt, malíř, designér, teoretik v proměnách umění 20. století. Brno 2007, s. 328-364.
- K. Polívka, Architektonické dekorativní prvky při výstavbě nového socialistického města na Slovensku, Stavoprojekt, č. 40-41, 6. 11. 1954, s. 6.
- J. Šmerák, Prefabrikace a typisace architektonických prvků, Architektura ČSR, č. 9, 1956, s. 357-360.
- T. Štumbauer, Nové poznatky ke vzniku sgrafitové výzdoby ve vestibulu vlakového nádraží v Klatovech, Památky západních Čech, 2012, s. 63-71.
- Z. Lakomý - O. Štoch, Sídliště "Na Záhumení" v Rožnově, Architektura ČSR, č. 3, 1957, s. 117-119.
- V. Říhová - Z. Křenková, Archivní fondy podniku Českého fondu výtvarných umění Dílo. Písemné prameny pro výzkum umění ve veřejném prostoru socialistického Československa, Opuscula historiae artium 65, 2016, s. 104-119.
- O. Šuleř, Nech sa buček zeleňá. Dopisování se zbojníkem Jankem Kobzáněm, božím člověkem. Vsetín 2004.
- G. Čelechovský, O sídlišti Odolena Voda, Architektura ČSR, 1955, č. 7, s. 241-243.
- Československo-sovětské přátelství ve výtvarném umění. K výstavě na Slovanském ostrově v listopadu a prosinci 1952, Výtvarné umění, 1953, č. 1-5, s. 139-157.
- J. Hofmeisterová, Sgraffito Richarda Wiesnera pro hlavní halu nového nádraží na Smíchově, Výtvarné umění, 1954, č. 7, s. 323-325.
- V. Formánek, Naše současné výtvarné umění. III. přehlídka československého výtvarného umění v Jízdárně, Praha květen-září 1955, Výtvarné umění, 1955, č. 7-8, s. 289-298.
- C. Cennini, Kniha o umění středověku. Praha 1946.
- B. Slánský, Technika v malířské tvorbě. Praha 1973.
- R. J. Boeck, Die Stadt Wien als Mäzen. Aufträge der wiener Stadtverwaltung an Male rund Bildhauer von Ende 1949 bis Mitte 1955. Wien 1955.
- A. Kriegseissen, Sgraffito-Dekorationen der 50er Jahre in Danzing: Ideelle Bedeutung der Technologie, Modifizierung, konservatorische Problematik. Příspěvek pronesený na konferenci Sgraffito in Change. Materials, Techniques, Topics and Preservation, 2.-4. 11. 2017, Hildesheim. Abstrakt přístupný on-line: https://www.hornemann-institut.de/german/epubl_detail_tagungen43_513.php (citováno 28. 8. 2018).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.