Průzkumy památek 2021, 28(1):112-123 | DOI: 10.56112/pp.2021.1.08

Notes On Selected Late Gothic Stone Reliefs In South Moravia

Zdeněk Vácha
Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Brně

In South Moravia a number of Late Gothic relief panels is preserved bearing a heraldic decoration with a inscription or date. The five selected examples represent the period between 1461 and 1497, three are directly dated. Relief panels epitomizing a form of aristocratic representation are today without exception in secondary positions, but we must assume their original prominent location on gates or palaces of noble residences. The question of their workshop provenance remains open, but in some cases, due to the type of stone used and ties in style, there is a probable connection to Austria.

Keywords: South Moravia - Late Gothic - noble residence - relief panel - coat of arms - inscription

Published: June 15, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vácha, Z. (2021). Notes On Selected Late Gothic Stone Reliefs In South Moravia. Průzkumy památek28(1), 112-123. doi: 10.56112/pp.2021.1.08
Download citation

References

  1. Aichinger-Rosenberger, P.: Spätgotische Wandpfeilerkirchen in der Wachau - Neue Erkenntnisse zu deren Bau- und Entwicklungsgeschichte, in: G. Buchinger - F. Hueber edd., Bauforschung und Denkmalpflege: Festschrift für Mario Schwarz. Wien - Köln - Weimar: Böhlau 2015, s. 319-344.
  2. Biegel, R.: Architektur zwischen Österreich und den böhmischen Ländern, in: S. Karner - M. Stehlík edd., Österreich - Tschechien: geteilt - getrennt - vereint (katalog výstavy). Loosdorf 2009, s. 351.
  3. Bienenberg, K. J.: Versuch über einige merkwürdige Alterthümer im Königreich Böhmen. Erstes Stuck mit Kupfern. Königgrätz 1778, s. 103-105.
  4. Brucher, G.: Architektur von 1430 bis um 1530. Bauzentren unter Kaiser Friedrich III. Architektur, in: A. Rosenauer ed., Geschichte der bildenden Kunst in Österreich. Band III Spätmittelalter und Renaissance. München - Berlin - London - New York: Prestel 2003, s. 200, 227-228.
  5. Bůžek, V. - Král, P. edd.: Paměť urozenosti. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2007.
  6. Čehovský, P.: Kamenné struktury v Podyjí 1480-1550. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2012, s. 152.
  7. Futák, P. - Plaček, M.: Od kalicha přes úchvaty k zástavám. Husité a utrakvisté (1412-1511), in: M. Plaček ed., Hodonín. Dějiny města do roku 1948. Hodonín: Město Hodonín 2008, s. 93-128.
  8. Hlaváček, P: Die Franziskaner-Observanten zwischen Böhmischer und Europäischer Reformation, in: W. Eberhard - F. Machilek edd., Kirchliche Reformimpulse des 14./15. Jahrhunderts in Ostmitteleuropa. Köln: Böhlau 2006, s. 303.
  9. Hlaváček, P: Italský františkán a papežský diplomat Gabriel Rangoni z Verony (dagger;1486) a jeho angažmá ve střední Evropě a Itálii, in: E. Doležalová - R. Novotný - P. Soukup edd., Evropa a Čechy na konci středověku: sborník příspěvků věnovaných Františku Šmahelovi, Praha 2004, s. 91-111.
  10. Hlobil, I.: Bernardinské symboly jména Ježíš v českých zemích šířené Janem Kapistránem, Umění XLIV, 1996, s. 227-230
  11. Hlobil, I.: Zur öffentlichen und privaten Kunst in Mähren zu Beginn der Neuzeit, in: D. Popp - R. Suckale edd., Die Jagiellonen. Kunst und Kultur einer europäischen Dynastie an der Wende zur Neuzeit. Nürnberg: Germanisches Nationalmuseum 2002, s. 283-288.
  12. Hlobil, I.: Středověké ochranné nápisy v Olomouci, Vlastivědný věstník moravský 31, 1979, s. 182-189, zde s. 187. Go to original source...
  13. Hlobil, I.: Sochařství - Znakové desky, in: I. Hlobil - M. Perůtka edd., o. c. v pozn. 5, s. 385.
  14. I. Hlobil, K výtvarné kultuře Moravy a Slezska, in: I. Hlobil - M. Perůtka edd., Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. Díl 1. Úvodní svazek. Olomouc 2002, s. 102.
  15. Chlíbec, J.: Bernardinské slunce nad českými zeměmi. Praha: Academia 2016, s. 77-78.
  16. Chlíbec, J.: Obraz jako téma ideového sporu mezi františkány-observanty a utrakvisty, in: K. Kubínová - K. Benešovská edd., Imago Imagines I.: výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století. Praha: Academia 2020, s. 594-615.
  17. Janiš, D.: Moravská šlechta v pramenech moravského zemského práva pozdního středověku. K problematice obsazení zemského soudu a úřadů, in: T. Knoz - J. Dvořák edd., Šlechta v proměnách věků. Brno: Matice moravská 2011, s. 63-79, zde s. 70.
  18. Kroupa, P.: Architektura. Dobový vzhled gotických kostelů, in: K. Chamonikola ed., Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. Díl 2. Brno. Brno 1999, s. 106.
  19. Milec, M.: Pečeti pánů z Kunštátu a Poděbrad, Jihočeský herold, Časopis o historii a pomocných vědách historických 1/2014, s. 8-18.
  20. Nekuda, V. - Unger, J.: Hrádky a tvrze na Moravě. Brno: Blok 1981, s. 171-172.
  21. Plaček, M.: Ilustrovaná encyklopedie moravských hradů, hrádků a tvrzí. Praha 2001, s. 326.
  22. Plaček M. - Futák, P.: Páni z Kunštátu. Rod erbu vrchních pruhů na cestě k trůnu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2006, s. 265.
  23. Prokop, A.: Markgrafschaft Mähren in kunstgeschichtlicher Beziehung. Band II. Wien 1904, s. 535.
  24. Samek, B.: Umělecké památky Moravy a Slezska 1., 2. Praha 1999.
  25. Šimůnek, R.: Reprezentace české středověké šlechty. Praha: Argo 2013.
  26. Tenora, J.: Vlastivěda moravská. II. místopis. Kunštátský okres. Brno 1903, s. 24.
  27. Vácha, Z.: Středověká boží muka a sloupy na jižní Moravě a jejich brněnské příklady. Gotická drobná architektura a její funkce, in: Archivum amicus historici est. Sborník příspěvků k životnímu jubileu Hany Jordánkové. Brno: Archiv města Brna 2015, s. 18
  28. Vácha, Z.: Středověká drobná architektura na Moravě, in: Monumentorum tutela/Ochrana pamiatok 26, Bratislava 2016, s. 59-76.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.