Průzkumy památek 2022, 29(1):63-80 | DOI: 10.56112/pp.2022.1.04

The Virgin Mary, panel, Telč, panel painting, rosary, research, non-invasive imaging methods

Michaela Ramešová, Michal Vopálenský, Ivana Kumpová, Jaroslav Valach
Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, v. v. i.

In 2019, research of the panel painting of the Crowned Virgin Mary in Telč Museum, a uniquely preserved regional panel painting of unknown provenance dating from around 1500, was initiated. X-ray and computed tomography techniques were used to analyse the work. Additionally, the object's reactions to a heat stimulus and to infrared radiation were also monitored and evaluated. The radiographic research that compared the painting style technique facilitated the verification of modern-day adaptations of the painting. The research also enabled the authors to describe some aspects of how the painting was created by examining the engraved and brush underdrawings covered with colour pigments. The findings support the assumption that prints of foreign provenance connected to Rosary Confraternities were adapted. Close analogies were found in the works of Martin Schongauer. Although the painting's provenance is yet to be identified, it is clear that sources recording the existence of the miraculous image of the Virgin Mary in the Church of the Mother of God in Telč refer to a statue. The painting was most likely made at the time of the Lords of Hradec which would point to art centres to the west of Telč. Formally and iconographically, the work continues the tradition of Bohemian Marian panel painting.

Keywords: Virgin Mary - panel - Telč - panel painting - rosary - research - non-invasive imaging methods

Published: June 15, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ramešová, M., Vopálenský, M., Kumpová, I., & Valach, J. (2022). The Virgin Mary, panel, Telč, panel painting, rosary, research, non-invasive imaging methods. Průzkumy památek29(1), 63-80. doi: 10.56112/pp.2022.1.04
Download citation

References

  1. Bartilla, S. 2006: Růžencové bratrstvo od svého počátku do Dürerovy doby, in: O. Kotková ed., Albrecht Dürer. Růžencová slavnost. 1506-2006. Praha: NG, s. 33-40.
  2. Bartlová, M. 2001: Poctivé obrazy. České deskové malířství 1400-1460. Praha: Argo.
  3. Beringer, J. - Janoušek, J. 1892: Město a panství Telč. Telč.
  4. Bláha, J. - Hrdlička, J. 1998: Kostel sv. Vojtěcha poblíž Studnic u Telče (K podobě pozdně středověkých krovů v okolí Telče), Průzkumy památek V, č. 2, s. 99-115. Go to original source...
  5. Bobková-Valentová, K. - Hnilicová, P. edd. 2020: Telč a jezuité. Řád a jeho mecenáši. Katalog výstavy. Praha: Historický ústav AV ČR, NPÚ, Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR.
  6. Ciulisová, I. 2010: Stiche als Gebrauchsobjekte: zur Verbreitung von Schongauers Grafik in Mittelosteuropa, in: T-H. Borchert, Van Eyck bis Dürer. Altniederländische Meister und die Malerei in Mitteleuropa 1430-1530. Stuttgart: Groeningemuseum, s. 113-121.
  7. Cori, J. N. 1894: Jindřich IV. z Hradce: nástin životopisný. Jindřichův Hradec: F. Tischer.
  8. Čejková, H. 2007: Deskový obraz Panny Marie s dítětem (z 15. století?) z Muzea v Telči. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Milena Bartlová. Brno [online]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/b7n54/ [cit. 2019-05-13].
  9. Eichler, K. 1888: Poutní místa a milostivé obrazy na Moravě a v rak. Slezsku. Díl 1. Část druhá. Brno.
  10. Hamrlová, A. - Sekanina, A. 2020: K mobiliáři telčských kostelů, in: K. Bobková-Valentová - P. Hnilicová edd., Telč a jezuité. Řád a jeho mecenáši. Katalog výstavy. Praha: Historický ústav AV ČR, NPÚ, Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, s. 42n.
  11. Haragová, V. 2014: Kaple svatého Jana Křtitele při ambitu kostela svatého Václava v Olomouci a její výzdoba, in: Opuscula historiae atrium 63, č. 1-2, s. 12-23.
  12. Hlaváčková, H. - Seifertová, H. 1986: Mostecká madona - imitatio a symbol, Umění 34, s. 44-57, Exkurs, s. 53-54. Go to original source...
  13. Hlaváčková, J. 2019: Počátky české deskové malby, její podoby a funkce, in: K. Kubínová - K. Benešovská edd., Imago et imagines. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století. Praha: Academia, s. 364-387.
  14. Höfler, J. 2007: Der Meister E. S. Ein Kapitel europäischer Kunst des 15. Jahrhunderts. Tafelband. Regensburg: Schnell und Steiner.
  15. Homolka, J. 1965: Desková malba, in: J. Homolka ed., Jihočeská pozdní gotika 1450-1530: Hluboká. Hluboká nad Vltavou: Alšova jihočeská galerie, s. 269-270.
  16. Horký, J. E. 1845: Die Tempelherren in Mähren: Sagen, Untersuchungen, Geschichte: mit einem Einhangen über die wirklichen und vorgeblichen Besitzungen der Tempelherren in Mähren in Böhmen. Znaim.
  17. Hradilová, J. - Hradil, D. - Trmalová, O. - Žemlička, J. 2016: Metodika pro vizualizaci vnitřní struktury malířského díla s využitím nových metod na bázi rentgenového záření. Praha: Akademie výtvarných umění.
  18. Hrdlička, J. - Hrdličková, M. - Melmuková-Šašecí, E. - Bláha, J. 1999: Telč 900 let (1099-1999). Telč.
  19. Hrudička, A. 1899: Kostel Matky Boží a jiné církevní památky města Telče. Kutná Hora.
  20. Hrudička, A. 1908: Topografie diecese brněnské. Brno.
  21. Chamonikola, K. 1999: Kapitoly k sochařství a deskové malbě, in: K. Chamonikola ed., Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. Díl 2. Brno: Moravská galerie, s. 245-272.
  22. Chlumská, Š. ed. 2017: Materiálový průzkum a dokumentace středověkých děl. Deskové malîřstvî a sochařstvî 1300-1530. Památkový postup. Praha: NG.
  23. Impelluso, L. 2004: Nature and its symbols. Los Angeles: Getty Publications.
  24. Janoušek, J. 1886: Městský archiv v Telči na Moravě, in: Sborník historický 4, s. 10-11.
  25. Janovský, F. 1898: Musejní spolek v Telči, Časopis Matice moravské 22, č. 2, s. 187-189.
  26. Jaroš, Z. a kol. 2006: Kříž i kalich. Katalog výstavy. Jihlava: Muzeum Vysočiny Jihlava.
  27. Lavička, R. 2017: Pozdně středověká architektura v Jindřichově Hradci za vlády Jindřicha IV. z Hradce (*1463 - †1507), in: Jihočeský sborník historický 86, s. 28-59.
  28. Kemperdick, S. 2004: Martin Schongauer. Eine Monographie. Petersberg: Michael Imhof Verlag.
  29. Klípa, J. 2020: Kultovní obraz v období krásného slohu a v 15. století, in: K. Kubínová - K. Benešovská edd., Telč a jezuité. Řád a jeho mecenáši. Katalog výstavy. Praha: Historický ústav AV ČR, NPÚ, Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, s. 388-419.
  30. Kořán, I. 1989: Život našich gotických madon, Umění 37, č. 3, s. 193-220.
  31. Křenková, Z. 2012: Nově nalezená malba v bývalém kostele františkánů observantů v Jemnici a její slezské východisko, in: Památky Vysočiny 2011, Sborník NPÚ ÚOP V Telči, Telč, s. 127-139.
  32. Maňas, V. - Orlita, Z. 2020: Náboženská bratrstva v Telči, in: K. Bobková-Valentová - P. Hnilicová edd., Telč a jezuité. Řád a jeho mecenáši. Katalog výstavy. Praha: Historický ústav AV ČR, NPÚ, Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, s. 149-157.
  33. Matouš, F. 1953: Malířství, in: V. Denkstein - F. Matouš, Jihočeská gotika. Praha, s. 64-82.
  34. Monnas, L. 2012: Renaissance Velvets. London: Victoria and Albert Museum.
  35. Paclík, K. ed. 1932: Turistický průvodce po Telči. Telč: J. Fišer.
  36. Pátková, H. 2000: Bratrstvie ke cti Božie. Poznámky ke kultovní činnosti bratrstev a cechů ve středověkých Čechách. Praha: KLP-Koniasch Latin Press.
  37. Pavlíková, V. 2019: Mariánská úcta a nástěnné malby v kostele Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Bernardina Sienského v Olomouci na Bělidlech, in: Acta Universitatis Carolinae, Philosophica et Historica 2 / Studia Historiae Artium III, s. 49-68. Go to original source...
  38. Pešina, J. 1950: Česká malba pozdní gotiky a renesance. Praha: Orbis.
  39. Radostová, Š. 2018: Křídla oltáříku z Telče (T06468, T06469), in: Š. Radostová ed., Ad unicum. Umělecká díla z fondů Národního památkového ústavu I/2. Od gotiky k manýrismu. Praha: NPÚ, s. 91-94.
  40. Ramešová, M. 2020: Podoby mariánské úcty v Telči, in: K. Bobková-Valentová - P. Hnilicová edd., Telč a jezuité. Řád a jeho mecenáši. Katalog výstavy. Praha: Historický ústav AV ČR, NPÚ, Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, s. 158-165.
  41. Rampula, J. nedat.: Fara staroměstská a fara u sv. Jakuba. Rkp., nestr.
  42. Royt, J. 2006: Slovník biblické ikonografie. Praha: Karolinum.
  43. Royt, J. 2011: Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století. Praha: Karolinum.
  44. Royt, J. - Šedinová, H. 1998: Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha: Mladá fronta.
  45. Rulíšek, H. 2005: Postavy, atributy, symboly: slovník křesťanské ikonografie. Hluboká nad Vltavou: Alšova jihočeská galerie.
  46. Studýnková, R. 2014: Muzea na Vysočině v období druhé světové války. Rigorózní práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Pavel Holman. Brno [online]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/jxp59/ [cit. 2022-02-26].
  47. Štefanová, M. 1985: Figurálně zdobené rámy českých gotických obrazů, Umění 33, s. 315-329.
  48. Teplý, F. 1927: Dějiny města Jindřichova Hradce. Část všeobecná. Dílu 1. svazek 2. Dějiny města za vlády pánů z Hradce linie Telecké (1453-1604). Jindřichův Hradec.
  49. Tiray, J. 1913: Vlastivěda moravská. II. Místopis. Telecký okres. Brno: Musejní spolek v Brně.
  50. Vavřík, D. - Žemlička, J. 2015: Rentgenové zobrazování plastik a obrazů, in: M. Drdácký - Z. Slížková - J. Valach edd., Příspěvek technických věd k záchraně a restaurování památek. Praha: Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, Centrum excelence Telč, s. 320-329.
  51. Wolný, G. 1860: Kirchliche Topographie von Mähren, meist nach Urkunden und Handschriften: Abt. II. Brünner Diöcese. Bd. III. Brünn.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.