Průzkumy památek 2025, 32(1)

K mimořádné barokní výzdobě kostela sv. Víta v severočeských Libědicích | Výsledky průzkumu interiérových dekorací z umělého mramoru

Zdeněk Kovářík, Martin Krummholz, Renata Tišlová

Kostel sv. Víta v Libědicích (okres Chomutov) je barokní novostavbou s opulentní dekorativní výzdobou interiéru z 18. století. Mimořádně kvalitní syntéza zdejší spolupráce architekta, malířů, sochařů a štukatérů je srovnatelná s nejvýznamnějšími vrcholně barokními památkami střední Evropy. Interiéru libědického chrámu dominuje dekorování umělým mramorem, vytvořené dílnou severoitalského štukatéra Giacoma Antonia Corbelliniho (1674–1742). Rozsah a okázalost této výzdoby nemá na počátku 18. století na našem území obdoby. V umělém mramoru jsou v Libědicích pojednány celé plochy stěn chrámové lodi, presbytáře a chóru, jakož i dvojice bočních oltářů. Mimořádná jsou scagliolová antipendia, která zde Corbellini v duchu italské tradice pojal osobitým a invenčním způsobem. Článek shrnuje okolnosti vzniku kostela, popisuje výzdobu s akcentem na uplatnění umělého mramoru a zařazuje ji do širších souvislostí vývoje této techniky na počátku 18. století. Výzdoba libědického kostela je komparována s dalšími obdobnými realizacemi G. A. Corbelliniho. Autoři článku si kladou otázky týkající se dílenských postupů a řešení zakázky.

Klíčová slova: barokní kostel – Libědice – umělý mramor – scagliola – G. A. Corbellini

On the Baroque Decoration of the Church of St Vitus in Libědice in North Bohemia | Results of Research on Interior Decorations from Artificial Marble

The Church of St Vitus in Libědice is a newly built Baroque structure featuring lavish interior decoration from the 18th century. The exceptional synthesis of collaboration among the architect, painters, sculptors, and stucco workers is comparable to the most significant High Baroque monuments in Central Europe. Artificial marble decorations produced by the workshop of the North Italian stucco worker, Giacomo Antonio Corbellini (1674–1742), dominate the Libědice church. The scope and lavishness of this decoration were unparalleled in the early 18th century in the Czech lands. Entire walls of the church nave, presbytery, and choir, along with two side altars, were crafted from artificial marble. The scagliola antependia, originally and inventively interpreted by Corbellini in the spirit of Italian tradition, are exceptional. The article summarises the context of the church’s origin and describes its decoration with an emphasis on artificial marble, situating it within the broader context of the development of this method in the early 18th century. The decoration of the Libědice church is compared with G. A. Corbellini’s similar works. The authors of the article raise questions about the workshop procedures and the handling of commissions.

Keywords: Baroque church – Libědice – artificial marble – scagliola – G. A. Corbellini

Zveřejněno: 15. červen 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kovářík, Z., Krummholz, M., & Tišlová, R. (2025). K mimořádné barokní výzdobě kostela sv. Víta v severočeských Libědicích | Výsledky průzkumu interiérových dekorací z umělého mramoru. Průzkumy památek32(1), 
Stáhnout citaci
PDF bude odemčeno 15.6.2026


Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.