Průzkumy památek 2020, 27(1):129-142 | DOI: 10.56112/pp.2020.1.10
Restaurátorský průzkum a zásah na mozaice Panny Marie Růžencové na průčelí klášterní budovy kongregace Petrinů v Českých Budějovicích
- 1 vedoucí Ateliéru restaurování nástěnné malby a sgrafita, Fakulta restaurování Univerzity Pardubice
- 2 vědecký pracovník, Ateliér restaurování nástěnné malby a sgrafita, Fakulta restaurování Univerzity Pardubice
- 3 odborný asistent, Katedra humanitních věd, Fakulta restaurování Univerzity Pardubice

Skleněná mozaika na průčelí klášterní budovy Kongregace bratří Nejsvětější Svátosti v Českých Budějovicích vznikla mezi lety 1903-1904 a je dílem prvního českého mozaikáře Viktora Foerstera. Návrh mozaiky provedl benediktinský umělec Jaroslav Pantaleon Major za přispění slavného německého umělce a benediktinského mnicha Desideria Lenze, jenž je považován za jednoho ze zakladatelů beuronského umění. Mozaiková výzdoba je také provedena v beuronském duchu a koresponduje tak s nástěnnými malbami v interiéru kostela, jenž je situován za budovou kongregace.
Podnětem pro provedení základního ohledání mozaiky v roce 2016 byl její neuspokojivý stav. Na mozaikové výzdobě se vyskytovala poškození zejména ve formě otevřených defektů s odhalenou osazovací maltou, která vznikla odpadnutím mozaikových kostek. Nejprve byly provedeny vstupní restaurátorské, uměleckohistorické a přírodovědné průzkumy, jejichž výsledky byly doplňovány v průběhu restaurování. Bylo zjištěno, že část mozaikové výzdoby vznikla v rámci studijní cesty Viktora Foerstera a Pantaleona Majora do italského benediktinského kláštera v Monte Cassinu, odkud byla dovezena v podobě přenosných panelů. Zbytek výzdoby vznikal již na místě, a to ve spolupráci Viktora Foerstera a členů Kongregace bratří Nejsvětější Svátosti. Mozaika, sestavovaná z italského materiálu, byla skládána v ateliéru a následně osazována do malty, jež měla, podle výsledků přírodovědného průzkumu, vysoký podíl organické složky (zřejmě lněného oleje). Právě vysoký podíl organické složky je zřejmě důvodem většiny poškození mozaiky.
Na základě provedených průzkumů byl vypracován návrh restaurátorského zákroku. V rámci koncepce bylo dohodnuto, že přestože k poškození mozaiky dochází zejména vlivem charakteru originální osazovací omítky, zásahy zahrnující její výměnu budou omezeny pouze na nejkritičtěji ohrožená místa. Důvodem takového postupu bylo zejména zachování původní podstaty první mozaiky na našem území provedené českým mozaikářem. Poté bylo přistoupeno k samotnému restaurátorskému zásahu, jenž zahrnoval zejména čištění, snímání a znovuosazaní ohrožených partií, stejně jako doplnění chybějících míst skleněnými mozaikovými kostkami italského původu.
Klíčová slova: mozaika - Panna Marie Růžencová - České Budějovice - restaurátorský průzkum - uměleckohistorický průzkum - přírodovědný průzkum - beuronský styl - Viktor Foerster - Jaroslav Pantaleon Major - Desiderius Lenz
Restoration Research and Treatment of the Mosaic of Our Lady of the Rosary on the Facade of the Monastic Building Of Congregatio Fratrum Sanctissimi Sacramenti (Petrinum) In České Budějovice
The exterior glass mosaic on the façade of the monastic building of Congregatio Fratrum Sanctissimi Sacramenti (Petrinum) in České Budějovice dates from 1904 and was made by the first Czech mosaic maker Viktor Foerster in collaboration with Jaroslav Pantaleon Major and Desiderius Lenz. The mosaic decoration reflects the Beuron style, thus corresponding to the murals in the church interior. The mosaic's unsatisfactory condition gave rise to the primary inspection. The mosaic decoration showed damage in the form of open defects that uncovered the bedding mortar after mosaic tesserae fell off, and also a big amount of cavities. At first, the initial restoration, art history, and natural history research was carried out; the results were expanded during the restoration. Based on the research, a proposal of restoration treatment was drawn up. Subsequently, essential restoration was carried out to preserve the mosaic.
Keywords: mosaic - Our Lady of the Rosary - České Budějovice - restoration research - art history research - natural science research - Beuron style - Viktor Foerster - Jaroslav Pantaleon Major - Desiderius Lenz
Zveřejněno: 15. červen 2020 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- V. Říhová - Z. Křenková - J. Klazar, Mozaika pro kostel Panny Marie Růžencové v Českých Budějovicích. Ke spolupráci Viktora Foerstera, Pantaleona Majora a Desideria Lenze, in: Památky Jižních Čech 8, České Budějovice 2017, s. 135-149.
- J. Vojtěchovský - D. Svoboda - A. Škrabalová, Dokumentace restaurátorského průzkumu a zásahu: Exteriérová mozaika na průčelí fasády kostela Panny Marie Růžencové v Českých Budějovicích. Litomyšl 2017.
- V. Říhová - Z. Křenková, Pražská mozaikářská dílna Viktora Foerstera. Přehled monumentálních zakázek, in: Staletá Praha, č. 1, 2017, s. 31-59.
Přejít k původnímu zdroji...
- V. Říhová, Hostýnská mozaika Viktora Foerstera ve světle písemných pramenů, in: e-Monumentica IV, 2016, č. 2, s. 51-62, dostupné na: http://e-monumentica.org/sites/default/files/u20/2016-2_Rihova.pdf[2019-03-15].
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.