Skupina maleb chudenického oltáře Případ pozdně gotické malířské dílny ve službách šlechty
Článek se věnuje několika pozdně gotickým deskovým malbám, jež byly na základě formální analýzy už na počátku 20. století propojeny společným autorským východiskem jakožto produkce jedné malířské dílny. Anonymní tvůrce byl pomocně pojmenován jako Mistr chudenického oltáře. Prostřednictvím daného příkladu je nastíněna situace uměle konstruovaných malířských dílen v Čechách a se zřetelem k dobové dílenské praxi diskutována relevance tohoto tradičního uměleckohistorického konceptu. Na základě revizní formální analýzy podpořené nově provedeným průzkumem podkreseb však lze společné autorství u této konkrétní skupiny maleb i nadále považovat za oprávněné. Výzkum je doplněn důkladným provenienčním průzkumem chudenického oltáře a epitafu Půty Švihovského na základě výpovědi archivních pramenů, typologie a analogií. Nová zjištění o okolnostech vzniku pojednávaných děl dokreslují objednavatelskou praxi pozdně středověké šlechty v jihozápadních Čechách, protože jde v obou případech o zásadní prostředky rodové reprezentace v rezidenčních lokalitách. Vyzvednout lze zejména okolnost využití služeb jedné malířské dílny dvěma vzdáleně příbuznými šlechtickými rody, což nebyla v dané oblasti ojedinělá situace.
Klíčová slova: pozdně gotické malířství – jihozápadní Čechy – gotický oltář – gotický epitaf – malířská dílna – Mistr chudenického oltáře
Group of Paintings of the Chudenice Altarpiece The Case of a Late Gothic Painting Workshop in the Nobility’s Service
The study deals with a few Late Gothic panel paintings which, based on a formal analysis from the beginning of the 20th century, were linked by the common starting point – a painting workshop. The anonymous painter received an alternative name, Master of the Chudenice Altarpiece. This example shows artificially constructed painting workshops in Bohemia, and the historical workshop practice as it reflects upon the relevancy of this traditional art historical concept. However, the revised formal analysis backed up by the latest survey of underdrawings substantiated that the common authorship of these paintings can still be considered relevant. A thorough provenance survey of the Chudenice altarpiece and the epitaphs of Půta Švihovský (Botho Schwihau) add to the research based on archival sources, typology, and analogies. New findings about the works’ origin further illustrate the commissioning practice of the late medieval nobility in Southwest Bohemia, as both cases provide evidence of the family representation in residential localities. It is remarkable that two distantly related noble families used a single painting workshop which was not a unique factor in the area, but it still deserves special attention.
Keywords: Late Gothic painting – Southwest Bohemia – Gothic altarpiece – Gothic epitaph – painting workshop – Master of the Chudenice Altarpiece
Zveřejněno: 15. prosinec 2024 Zobrazit citaci
PDF bude odemčeno 15.12.2025 |
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.