Průzkumy památek 2020, 27(1):143-156 | DOI: 10.56112/pp.2020.1.11
Ars sine scientia? Praktická geometrie středověkého obrazu

Ambivalence konstrukčního řádu a volné imaginace je sledována nejprve z hlediska praktické pomocné geometrie - od architektů přejímané kvadratury a triangulace až po stanovení formátu obrazového pole. U samotné kompozice obrazového pole však autor zdůrazňuje - oproti mechanickému sledování zlatých řezů a dalších proporčních osnov - že jde o systém vyššího řádu, v němž lineární osnova zůstává jen jedním z aspektů, jako výchozí fáze vzniku díla. Připomíná dále znalost perspektivy ve vrcholném středověku a zároveň její odmítání (nežádoucí optické zkratky!) ve prospěch "relativního prostoru". Prostor je pak v obrazovém poli prolamován na jiných základech - intuitivním užíváním vnitřních geometrických rytmů se utváří autonomní obrazový svět, jemuž nechybí ani prvek hry.
Klíčová slova: kompozice - kvadratura - triangulace - kružidlo - diagonála - perspektiva
Ars sine scientia? Practical Geometry of the Medieval Painting
The ambivalence of the construction order and free imagination are first viewed upon from the perspective of the practical auxiliary geometry - from the squaring and triangulation adopted from architects to the setting of the visual field format. Nevertheless, the author emphasises that the composition of the visual field represents - unlike the mechanical monitoring of golden ratios and further proportional outlines - a system of a higher order, in which the linear outline remains to be just one of the aspects, the initial stage of the work's origin. He further highlights the knowledge of perspective in the High Middle Ages as well as its rejection (unwanted optical shortcuts!) in favour of the 'relative space'. The space is then broken in the visual field on different foundations - an autonomous visual world that also includes the element of play is shaped by an intuitive usage of internal geometric rhythms.
Keywords: composition - squaring - triangulation - compasses - diagonal - perspective
Zveřejněno: 15. červen 2020 Zobrazit citaci
Reference
- J. S. Ackerman, "Ars sine scientia nihil est" - Gothic Theory of Architecture at the Cathedral of Milan, in: The Art Bulletin, vol. 31, No. 2, New York 1949, s. 84-111.
Přejít k původnímu zdroji...
- P. Frankl, The Secret of the Mediaeval Masons, in: The Art Bulletin, vol. 27, No. 2, New York 1945, s. 46-60.
Přejít k původnímu zdroji...
- W. Tatarkiewicz, Estetyka średniowieczna. Wrocław - Warszawa - Kraków 1962.
- O. von Simson, The Gothic Cathedral. London 1956.
- C. Cennini, Il libro dell'arte (ed. riveduta e corretta sui codici per cura di Renzo Simi). Lanciano 1913.
- C. Cennini, Kniha o umění středověku. Praha: Vladimír Žikeš 1946.
- A. A. Tic, Někotoryje zakonomernosti kompozicii ikon Andreja Rubleva i jego školy, in: Drevněrusskoje iskusstvo 15. - nač. 16. vekov. Moskva 1963, s. 23-52.
- M. Bohatec, Skryté poklady. Praha: Artia 1970.
- G. R. Dodwell ed., Theophilus, Presbyter, De diversis artibus. The Various Arts. London - New York 1961.
- M. Restle, Die byzantinische Wandmalereien Kleinasiens I. Recklinghausen 1967.
- P. Hetherington, The Painter's Manual of Dionysius of Fourna. London 1974.
Přejít k původnímu zdroji...
- R. Pleiner ed., Pravěké dějiny Čech. Praha: Academia 1978.
- J. Mašín, Románská nástěnná malba v Čechách a na Moravě. Praha 1954.
- E. Bachmann ed., Romanik in Böhmen. Geschichte, Architektur, Malerei, Plastik und Kunstgewerbe. München 1977.
- B. Gebauer - T. Kersting - H. Nothdurfter - O. Emmenegger, St. Prokulus, Naturns: Archäologie, Wandmalerei. Bozen: Landesdenkmalamt Bozen 1990.
- F. Henry, L'art irlandais I. Éditeur Zodiaque 1963.
- K. Stejskal, Pasionál Přemyslovny Kunhuty. Praha: Odeon 1975.
- H. R. Hahnloser, Villard de Honnecourt. Wien 1935.
- B. Bossuquet, A History of Aesthetics. London 1892.
- G. Černušák, Dějiny evropské hudby. Praha - Bratislava: Panton 1964.
- Ch. Bouleau, Charpentes, la géométrie secrète des peintres. Paris: Éditions du Seuil 1963.
- Viollet-le-Duc, Dictionnaire raisonné de l'architecture française du XIe au XVIe siècle, VIII. Paris 1858-1868.
- A. Novák, Corpora ordinata et continuata. Witelova optika jako pramen k technice a kompozici malby 13. a 14. století, in: Technologia artis 3, Praha: Obelisk 1993, s. 19-26.
- J. Pešina, Tektonický prostor a architektura u Giotta. Praha 1945.
- J. Pešina - J. Mannsbarth, Studie k problematice prostoru v české malbě druhé poloviny 14. století, in: Památky archeologické 43, 1948, s. 20-45.
- B. V. Raušenbach, Prostranstvennyje postrojenia v drevněrusskoj živopisi. Moskva 1975.
- L. F. Žegin, Jazyk živopisnogo proizvedenia. Moskva 1970.
- L. F. Žegin, Jazyk malířského díla. Praha: Odeon 1980.
- L. Berti. Santa Croce. Edice Treasures of Christian Art. Bologna 1967.
- V. Dvořáková, Karlštejnské schodištní cykly. K otázce jejich vzniku a slohového zařazení, Umění IX, 1961, s. 109-171.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.